עמוד:147

פרק ג : מקצב אנו מכירים את מושג הקצב בחיי היום יום , בגופנו ובסובב אותנו : הנשימה , דופק הלב , ההליכה או הריצה , תנועות הכנפיים של ציפור במעופה , פעולת המנוע במכונית , שקשוק הממטרה ואפילו הקלדה במחשב - בכל אלה אנו חשים את הקצב . תחומי המוסיקה והמחול מתקשרים במידה רבה ביותר לתחושת הקצב , אך הקצב קיים גם בלשון . לכל שפה יש מקצב בסיסי אופייני , שנקבע , בין השאר , על ידי מקום הטעם האופייני לאותה השפה . לפיו ניתן להכיר את השפה גם בלי להבין את הנאמר . למשל , המקצב של השפה ההונגרית מדגיש את ההברה הראשונה במילה , ולעומתו המקצב של הצרפתית הוא מלרעי . מבין הסוגות השונות , בשיר תפקידו של המקצב הוא הבולט ביותר . המקצב שייך לחלק הצלילי של לשון השיר , לתחום האסתטי מוסיקלי של מילות השיר , ולא לתוכנן . כשרוקדים לצלילי מוסיקת ריקודים , מזהים את הריקוד ( דיסקו , רוק , סלואו , ריקוד מזרחי או הורה , ( לפי הקצב הבסיסי : לפי סדרת הפעימות שעליה "יושבת" המנגינה . גם בשיר יש פעימות כאלה היוצרות מעין מבנה קבוע שחוזר על עצמו . למערכת הקצבית של יצירה מוסיקלית או של שיר נהוג לקרוא מקצב או ריתמוס . ג . ו פעילות הכנה א . כדי להבין מהו מקצב וכדי לחוש את מקצב השיר , קראו את השירים הבאים בקול רם והקישו לפי הסימנים . הקישו הקשה חזקה בסימן < והקשה קלה בסימן . - בכיתה אפשר לעשות פעילות זו בזוגות - אחד מבני הזוג יקרא והשני יקיש . ב . עכשיו בחרו שיר אחר , ונסו להקיש לפי קצב הקריאה . שירי הילדים מתאימים לתרגיל כזה , כי רובם שומרים על מקצב אחיד לכל אורכם . תוכלו גם לבחור שירי ראפ , שמנגינתם נבנית כעיקר ממקצב ומצלילים של מילים . אפשר להשתמש במילות השיר המצורפות לתקליטור או לקלטת . ג . סמנו את ההברות המוטעמות בשירים המוצעים כאן או באלה שבחרתם . מה הקשר בין עוצמת ההקשה לבין ההברות המוטעמות והלא מוטעמותל ילדים קטנים חשים באופן טבעי את המקצב בשיר , וכשהם מדקלמים את השיר "בוא אלי פרפר נחמד" הם מסוגלים להקיש באצבעם על כף היד השנייה . לפי מה הם מקישים ? יחידות הקצב שבהן חשים הילדים מורכבות מההכרות של המילים : כל הקשה = הברה . אם הקשתם הקשות חזקות וחלשות , בוודאי התברר לכם שההקשה החזקה באה במקום שיש בו הברה מוטעמת , ואילו ההקשה החלשה - בהברה בלתי מוטעמת . סדר חוזר של הקשות חלשות וחזקות יוצר את יחידת המקצב . היחידות הלשוניות השונות שחוזרות בשיר בסדר מסוים ובכמות מדודה , יוצרות את התבניות הקצביות של השיר . היחידות הלשוניות השונות שתורמות לריתמוס הן הברות , הטעמה , מילים , ואפילו צירופים ומשפטים , כפי שהם מאורגנים בשורה השירית , בבית או בשיר כולו . הצורה הסדורה של יחידות אלה , שמאורגנת בדרך כמותית , קרויה גם בשם "משקל . " ( משקל זה שונה מן המשקל ( תבנית ) של שם העצם ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר