עמוד:146

. 8 לפניכם צורני נטייה אחדים . א . מצאו להם חרוזים בינוניים וחרוזים משובחים . ב . נסו לברר במונחים לשוניים מתי החרוז הוא בינוני ומתי הוא משובח . . 9 לפניכם צורני גזירה אחדים . -םון - חידון ; -םית - עיפות ; -פית - כפית ; -םי - מקרי א . נסו למצוא לכל אחד מהם חמישה חרוזים בינוניים או משובחים . ב . נסו לנתח במונחים דקדוקיים מתי החרוז בינוני ומתי משובח . . 10 התבוננו בשירים שכתבו הילדים מכיתה ג' ( עמ' . ( 143 האם יש בהם חרוזים המבוססים על צורן דקדוקי ? האם יש חרוזים אחרים ? . 11 המילים הבאות חורזות באותו חרוז , אך לאותו חרוז יכול להיות מבנה דקדוקי שונה . מצאו מהם רכיבי החרוז ובדקו את המבנה הדקדוקי שלו . דוגמה : טון - שלטון - משקל קטלון , שורש ש'ל'ט ; ' סךטון - בסיס סרט + מוספית הקטנה -ון . חרוז רון : ארון , חדרון , פתרון , קרון , עקרון , שירון חרוז םבת : חושבת , חצבת , לשבת , אךנבת , גנבת , מגבת חרוז כה : מןךכה , בךכה , נבוכה , שיך , } בתוכה , למעק . ; חרוז לן : בטלן , חלילן , מזלן , בשבילן , כלכלן , ( הוא ) לן , בגללן . . 12 בחרו קבוצת חרוזים אחת מן הפעילות הקודמת . נסו לכתוב שיר מחורז ומשעשע בעזרתם . פעילויות בנושא : אונומטופאה ( מומלץ 4 . ו ) . 13 בין השורשים המרובעים ( כמו תקתק , זמזם ) יש רבים שהם אוגומטופאיים . ךשמו פעלים או שמות פעולה אונומטופאיים רבים ככל האפשר . . 14 קומזיץ מסביב למדורה . האש מלחשת - וצליליה נשמעים גם בשיר . שימו לב לעיצורים השורקים בשיר וסמנו אותם ( העיצורים השורקים הס ז , ס , צ , ש , ש וגם גי . ( צורני נט"ה , ראו עמ' . 173-169 עיצורים שורקים , ראו עמי . 233

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר