עמוד:139

ב 7 . פעילות הכנה : חריזה קראו את השיר "סליחות" ושימו לב לחריזה . א . העתיקו את כל צמדי החרוזים . כדאי לכתוב את המילים החורזות גם בתעתיק . ציינו ליד כל חרוז - מה חורז עם מה ? אילו עיצורים ואילו תנועות משתתפים בחרוז ? כמה הגיים חורזים יש בסך הכול בכל חרוז ; שימו לב גם להטעמה : האם המילים החורזות מתאימות גם בטעם ? ב . נתחו כמה מן החרוזים ונסו להגדיר : מהו חרוז ? אילו מרכיבים יש בחרוז ? היעזרו במושגים : תנועה , עיצור , הברה , הברה פתוחה / סגורה , הטעמה , חריזה במלעיל , חריזה במלרע . ג . נסו להעריך את החריזה . האם החרוז מדויק או שהוא מדויק רק "בערך"ל או אולי הוא בכלל אינו חרוז , לדעתכם ? ןשמו דוגמאות לצמד מילים , שהחריזה בהם מצוינת , בינונית , או אינה מוצלחת במיוחד , לדעתכם . ד . לפי אילו קריטריונים דירגתם את רמת החריזה ? מה , לדעתכם , הופך חריזה למצוינת ? מה המשותף לכל אותם חרוזים מצוינים ? החרוז הוא שוויון או דמיון בצלילי המילה , בעיצוריס , בתנועות ובטעם של ההברות החורזות . החרוז נמצא בסוף המילה , והוא מופיע בעיקר בסופי השורות של השיר . בשיר זה יש חריזה מסודרת : בכל בית שורה ראשונה חורזת עם שלישית - שתיהן תמיד בעלות הטעמה מלעילית , שורה שנייה חורזת עם רביעית , ושתיהן תמיד בעלות הטעמה מלרעית . בבית השני חורזות המילים : המרכיבים הלשוניים המשותפים הם : התנועה 0 שהיא מוטעמת , העיצור , r תנועה , e והעיצור 1 ז . בחרוז זה יש חמישה מרכיבים זהים , לפי סדר זה ; תנועה , nnwn מלעילית , עיצור , תנועה , עיצור . בחרוז השני , יש פחות מרכיבים משותפים : התנועה u שהיא מוטעמת והעיצור , f כלומר , יש שלושה מרכיבים זהים : תנועה , הטעמה מלרעית ועיצור . עיצורים ותנועות , ראו עמי . 228 הברה , הסעמה , ראו עמי . 249 ? מתוך : 1000 זמר ( ע 1 ך ומר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר