עמוד:131

א 5 . מהו ש > ו ? התבוננו בשירים שאספתם ובשירים הפרושים לאורך היחידה הנוכחית . מהו המכנה המשותף לכולם ? מדוע מזהים בקלות את כולם כשירים ? מה ההבדל בינם לבין טקסטים שאינם שירים ? שימו לב בעיקר לצורתו החזותית של השיר . קל לזהות את השיר לפי צורתו החזותית הכתובה . לשיר יש מבנה אופייני שנראה לעין - השורות הקצרות מייחדות אותו מסוגי טקסט אחרים . אורן השורות בשירים אינו אחיד , והוא נקבע על ידי הכותב , שלא כמו בפרוזה ( טקסט שאיננו שיר ) שבה השורות אחידות ואורכן נקבע על ידי רוחב העמוד . לפעמים הצורה החזותית כפופה לחוקים קבועים , כגון חלוקה לבתים , מספר שורות קבוע בבית , או מספר הכרות קבוע בשורה . הצורה החזותית של השיר היא חלק ממבנה הטקסט שלו . פעמים רבות השיר גם מנוקד . מרבית הטקסטים שאנו נתקלים בהם - עיתונים , ספרי לימוד , ספרי קריאה או מודעות - אינם מנוקדים . מדוע נוהגים לנקד דווקא שירים ? בשיר יש חשיבות רבה לכל מילה , לכל אות ולכל צליל . לכן חשוב כל כך לדייק בקריאת השיר , בפענוח המילים , בהאזנה לצלילים שאליהם התכוון הכותב . הניקוד עוזר לפענח את מילות השיר ואת צליליו המדויקים , וכך הוא משמש מעין תווים למוסיקה בשיר . למשל , בשורה באת כלילה הבא אל האח ( בשיר "סליחות , " עמי ( 139 אילו המילה האחרונה לא הייתה מנוקדת , אפשר היה לחשוב שיש לקרוא האח . כך היו נפגעים גם הדימוי וגם החרוז ( לפקח / אזן . ( נוסף לכך , ההקשר בשיר לא תמיד צפוי , ומשום כך איננו יכולים לפענח בקלות את הכתוב , כפי שאפשר לעשות זאת במאמר , במכתב או בידיעה עיתונאית . למשל , איך הייתם קוראים את השורה המכונית ישנה לו הייתה מופיעה במכתב ? ישנה , ואולי ישנה . אך אילו שורה זו הייתה חלק משיר , ייתכן שהייתם קוראים ישנה , כי בשיר מכונית יכולה לישון . מסיבות אלה נהוג בדרך כלל לנקד שירים , ובמקרים רבים גם הניקוד הוא חלק מהצורה החזותית של השיר . בשירים מושרים ( שירי זמר ) לא תמיד יש הקפדה על ניקוד , ולכן רוב השירים שמילותיהם מופיעות בחוברות הנלוות לתקליטורים , למשל , אינם מנוקדים . צורתו החיצונית של השיר - השורות הקצרות , הניקוד - נובעת מאופיו של סוגת השיר , מפנימיותו . צלליות של שירים . מה מרמז שלפנינו שיר ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר