עמוד:129

באותו עניין - אירוויזיון למשוררים בעבר הרחוק הייתה מקובלת ביותר קריאת שירים בקול : שירים הושמעו מפי הזמר הנודד , שירי רחוב הושמעו בחוצות העיר , ושירים הושמעו גם בחצרות מלכים ומכובדים . בימי הביניים טיפחו בחצרות אלה את המשוררים , כדי שיכתבו וישמיעו את שיריהם באירועים שונים . בתקופת "תור הזהב" בספרד במאות , 12-11 משוררים היו נערצים כמו כוכבי קולנוע או טלוויזיה בימינו . ברחבי ספרד נערכו תחרויות בחיבור שירים ובקריאתם - כמעט כמו תחרות האירוויזיון היום , והזוכים בתחרויות אלה זכו לפרסום ולתהילה . א 3 . מוען ונמען אין צורך להיות משורר או מומחה לשירה כדי לקרוא שיר וכדי להבינו , אך אולי כבר הבחנתם שלכל סוגה - הקריאה הייחודית לה . קריאת שיר דורשת התייחסות ייחודית : שיר אין קוראים כמו סיפור , מאמר או מודעה . בשירים הדברים נאמרים לעתים בצורה מרומזת יותר , מתומצתת יותר , אישית יותר . השיר , בהשוואה לסתות אחרות , יכול להיות פחות מפורש , פחות ברור , פחות חד משמעי . זהו מעין "כתב חידה , " שהקורא הנמען צריך לפענח או להשלים . בקריאת שיר הנמען צריך להיות קשוב ומרוכז , לקרוא את הטקסט שוב ושוב , ולשים לב לכל מילה ולכל צליל , כדי לצקת לתוך הפערים שבשיר את דמיונו , את רגשותיו ואת פירושיו . בכל הסוגות יש לנמען תפקיד חשוב - נמענים שונים עשויים לקרוא ולהבין את הטקסט באופנים שונים . אך בקריאת שיר , תמיד יש לנמען תפקיד חשוב במיוחד . נמענים בני גיל שונה , בעלי רקע תרבותי מגוון , אישיות ייחודית והסתכלות סובייקטיבית נבדלת - ישלימו את הפערים האלה בדרכים שונות . לכן , בין קוראי שירה שונים עשויים להיות הבדלים ניכרים בהבנת השיר ובתחושות המתעוררות עם הקריאה ; קוראים שונים עשויים להגדיר באופן שונה את נושא השיר , את מידת בהירותו , את האסוציאציות שהוא מעורר או משלב בתוכו ואת הרגשות שהתעוררו אצלם עם הקריאה . בשירים אישיים נוכחותו של הכותב , המוען , בולטת מאוד . הוא מביע את רגשותיו , את חוויותיו ואת מחשבותיו , ועומד במרכז השיר . עם זאת יש שירים , שהמוען לא מוזכר בהם כלל באופן מפורש , כמו למשל בשיר חידה , בשעשוע מחורז או בשיר המשמש כפרסומת . א 4 . פעילות הכנה : מה קורה למי שקורא ? בחרו שיר אחד מתוך שלושת השירים : "מוריד הגשם '' ( עמי , ( 148 "יו יה" ( עמ' ( 145 או "עטור מצחך" המופיע בעמוד הבא . קראו את השיר וכתבו : מה קורה למי שקורא את השיר ? מה קורה לנמען ? א . תעדו בכתב את המפגש שלכם עם השיר . ( תיעוד כזה נקרא פרוטוקול ( . תוכלו להיעזר ברשימת ההנחיות לכתיבת התיעוד של התרשמותכם והבנתכם . ב . בכיתה : אפשר להשמיע כמה פרוטוקולים בשלמותם . ג . סכמו לעצמכם : מה קורה למי שקורא שיר ? כיצד השיר פועל / משפיע על הנמען ? ומה תפקיד הנמען בקריאת שיר ? הנחיות לתיעוד : - אפשר לדווח על שיקולי הבחירה ( הטקסט נראה קל / קשה / מוכר / מאתגר - . ( אפשר לספר על התגובה הראשונה , המיידית , לאחר קריאת השיר ( התלהבות ? חוסר אונים ? סקרנות ? אדישותי שעמום - . (? אפשר לסכם במילים שלכם : על מה מדובר בשירי - אפשר לתאר את מבנה השיר - חריזה , מבנה הבית , הפזמון וכדומה . - אפשר לשחזר את תהליך הקריאה ( בקול ? לאט ? ברצף אחד ? אולי קדימה ואחורה - . (? אפשר להתייחס למחשבות שליוו את הקריאה ( על הרעיונות שבשיר , על המשורר / ת , על עצמכם כקוראים , מה מובן ? מה סתום ? מה קשה ? מה זה מזכיר לכםי . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר