עמוד:128

פרק א : סימני היכר השירים הם חלק מחיינו : להיטים , שירים מולחנים , שירים לכבוד אירועים שונים כמו יום הולדת , בר מצווה או מסיבת שחרור מהשירות הצבאי - שירים "למגירה" ושירי משוררים . אנו שומעים שירים ברדיו , בטלוויזיה , על גבי תקליטורים או בקלטות . שירים ללא לחן מושמעים בנסיבות שונות , כגון במסיבות , בטקסים , באירועים משפחתיים , בחגים , בערבי שירה וספרות וגם באירועי בידור ושעשוע . נוסף לכל אלה - השירים חיים כטקסטים כתובים בספרים . שם אפשר למצוא את כל סוגי השירים , ואפשר לקרוא בהם , לחזור ולקרוא בהם שוב ושוב . כדאי לעשות זאת כדי להבינם לעומק , כדי להרגיש אותם וכדי שהם יעוררו בנו רגשות . א 1 . פעילות הכנה : שיר השירים א . בחרו שיר אהוב עליכם במיוחד - שיר של משורר , שיר ילדים , שיר משחק , להיט מקורי או מתורגם . צלמו והביאו אותו לכיתה . ב . קראו את השיר לפני הכיתה ונמקו בכתב או בעל פה מדוע הוא אהוב עליכם . תוכלו להיעזר במושגים כמו : צליל , תוכן , רושם , חרוז , ביטוי , צירוף מילים , תחושה . ג . עיינו בשירים השונים שהובאו לכיתה , והתרשמו מסוגיהם . נסו למיין את השירים לקבוצות על פי קריטריונים שתקבעו . ךשמו את הקריטריונים שקבעתם . ד . בכיתה תוכלו להציג את השירים שאספתם בקלסר . הצמידו לכל שיר כרטיסייה ובה פרטים שם השיר , הכותב , סוג השיר , הנושא . תוכלו להיעזר בשירים אלה במהלך הלימוד בפרק זה להתבוננות , לבדיקת המאפיינים , לחקירה ולתרגול . א 2 . סוגי שירים מאז נכתב השיר הראשון בעולם ועד היום , נכתבו שירים מסוגים רבים ושונים מאוד זה מזה . שירי אהבה ושירי יין , שירים על טבע ועל טבע האדם , שירי קודש ( כמו פיוטים בסידור תפילה ) ושירי חול , שירים של שבח וברכה ושירים של ביקורת וסאטירה , שירים שהם חידה או משחק ושירים שמביעים רעיון והגות , שירים חגיגיים לכבוד אירוע היסטורי ( למשל : שיר ניצחון ) ופזמונים קלילים העוסקים ביום יום . יש שירים המביעים רעיון או מוסרים חוויה , ואחרים נכתבים כדי לבדר , להצחיק , לברך , לשכנע , ללמד , להטיף מוסר , להרגיז וגם ... לפרסם מוצרים . השונות שבין השירים נובעת גם מן התקופה שבה נכתבו , משום שהם פונים לקהל יעד מסוים בזמן כתיבתם ונוצרים בתרבות מסוימת . תוכן מסוים כמו , למשל , תוכנו של שיר אהבה , מעוצב באופן שונה בשיר המקראי , בשירת ימי הביניים העברית , בתקופה הרומנטית של המאה ה 19 באירופה , או בשירה המודרנית של זמננו ; שיר יפאני או הודי המהלל את יפי הטבע יהיה שונה מן השיר הערבי בימי הביניים , ושירים אלה שונים מן השירה הקלסית ביוון וברומי או מן השירה שנכתבה באירופה בימי הביניים . המשוררת והמלחינה נעמי שמר טבעה את המושגים "שירי ויי ם ! לשירים מולחנים ו"שירי ספר" לשירי משוררים , שירים ללא לחן . אלה גם אלה הם שירים , ובכולם נעסוק בפרק זה . איזה שיר פיזמתם הבוקר לעצמכם ? מהו הלהיט האהוב עליכם בימים אלה ? האם אתם יודעים את מילותיו ? האם חשוב לכם לדעת את מילות השיר ? האם יש שיר של משורר שהוא אהוב עליכם במיוחד ? האם אתם נהנים גם מצלילי המילים ? אם כן , אין ספק שאתם שייכים לאוהבי השיר . בפרק זה נעסוק בסוגת השיר , ונדון בשירים על פי ההגדרה הרחבה ביותר של המושג שיר . הדיון בסוגת השיר יהיה שונה מזה המוכר בשיעורי הספרות . הוא לא יעסוק רק בשירת מופת , אלא בשיר כסוגה . הוא יראה את ייחודה ואת חשיבותה של הלשון על מרכיביה בכל סוגי השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר