עמוד:121

u פעילות הכנה א . בחרו מתוך הפרק או מבין המכתבים שאספתם מכתב כלשהו , אישי או רשמי , וצלמו אותו כדי שתוכלו לרשום , לצבוע ולסמן בו מרכיבים שונים . ב . חפשו כל צורה של ביטוי לשוני המסמנת את המוען או את הנמען . סמנו בצורה אחת ( צבע או סימן ) את הביטויים המסמנים את המוען , ובצורה אחרת את ביטויי הנמען . האם מצאתם ביטויים לשוניים רבים כאלה ? ג . באילו גופים מסומן המוען ואיך מסומן הנמען ? בדקו במכתב את כמות הכינויים : כמה מהם בגוף ראשון וכמה מהם בגוף שני ? ד . מיינו את הביטויים הלשוניים המציינים את המוען והנמען : כינויי גוף , כינויים בפועל , כינויי שייכות וכדומה . ה . שימו לב לכינויי השייכות ולכינויי המושא . האם הם מחוברים ( כינויים חבורים , ( כמו למשל במילים עבודתך , לראותכם , או שהם מופיעים בנפרד ( כינויים פרודים , ( כמו העבודה שלך , לראות אתכם ? ו . שימו לב להבדלים בין המכתב האישי לבין המכתב הרשמי . היכן יש ביטויי מוען / נמען רבים ? איך מביע המוען את עצמו במכתב אישי וכיצד ברשמי ? במהלך קריאת הפרק תוכלו לבדוק את מסקנותיכם . הצורות הלשוניות שמבטאות את השותפים לתקשורת הן בעיקר כינויי הגוף הפרודים ( אני , אתה ( ... והכינויים החבורים - הכינויים שמצטרפים לפועל , לשם העצם ולמילות היחס . המוען מיוצג על ידי גוף ראשון : אני , אנחנו,- כתבת ,: מסרנו ; הפרטים שלנ , הוצאותינו,- אל ,: בשבילנו . הנמען מיוצג על ידי גוף שני : את / אתה , אתם / אתן ; כתבת , מסרתם ; ילדותב , שיחתכם ; עבורב , אצלכם . גוף ראשון וגוף שני יכולים להופיע ביחיד או בריבוי . בעניין זה יש הבדל בין המכתב הרשמי לבין המכתב האישי . בדרך כלל , במכתב האישי המוען והנמען מיוצגים בצורות יחיד של המדבר והנוכח . לעומת זאת , במכתב הרשמי המוען או הנמען עשויים להופיע בצורת רבים . המכתב הבא נכתב בשנת 1744 על ידי ראש שבט אינדיאני . 1 מתון : מ 1 סף "הארץ © , " כל הזכויות שמורות לעיתון "הארץ . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר