עמוד:118

באותו עניין : המכתב הקצו ביותו במכתב אישי , שני הצדדים - המוען והנמען - מכירים היטב זה את זה . לכן המוען אינו צריך להסביר כל עניין מתחילתו ועד סופו , לפרט ולהדגים אותו , כמו שעושה כותב המאמר העיוני . בדומה לשיחה בין חברים , גם במכתב אישי אין צורך להסביר כל פרט ופרט . משום כך , כאשר אדם זר קורא את המכתב האישי , הוא עלול להרגיש "חורים" בהבנה ופערים בידע , המפריעים בקריאה . לעתים , ההבנה וההיכרות בין המתכתבים כה גדולות , עד שאין להם צורך לומר או לכתוב דבר . ממש כך נכתבו שני המכתבים הקצרים ביותר בעולם : שיא ההתכתבות הקצרה נקבע בשנת 1862 על ידי הסופר ויקטור מארי הוגו ( 1885-1802 ) והמוציא לאור שלו , הרסט אנד בלאקט . הסופר שהה בחופשה . הוא ביקש לדעת כיצד נמכר הרומן החדש שלו , "עלובי החיים , " ולשם כך כתב מכתב ובו הסימן . " ! " בתשובה , הוא קיבל מכתב ובו הסימן ? . " ! " מתוך : ספר תשיאי 0 של . 1988 , vm ב 6 . סיכום : מבנה המכתב הכרנו את חלקי המכתב הקבועים - פנייה , חתימה , תאריך וכדומה . בדקנו גם את המבנה של תוכן ( גוף ) המכתב . קטעי הפתיחה והסיום של מכתבים יוצרים מסגרת תקשורתית , שבה מנסים הכותבים לדמות את הכתיבה לשיחה . בפתיחה הם מרמזים על החוט התקשורתי שנטווה בין המוען לנמען לפני כתיבת המכתב , ובסיום הם מתייחסים להמשך התקשורת גם לאחר שהכתיבה תסתיים . בין דברי הפתיחה והסיום מצוי תוכנו העיקרי של המכתב , והוא יכול להיות בעל מבנה כרונולוגי או היררכי . במכתבים רשמיים יש נטייה למבנה היררכי כמו ככתיבה עיונית , ואילו במכתבים אישיים המבנים הם לרוב כרונולוגיים או אסוציאטיביים . פ ע ילויות תרגול : מבנה המכתב פעילויות בנושא : חלקי המכתב ( מומלץ : ( 6 , 2 . 1 בחרו ארבעה מכתבים שונים : א . אתרו את החלקים הבאים : פנייה וברכה , חתימה וברכה , הנדון , לוגו . ב . אילו חלקים מופיעים ברוב המכתבים , ואילו מהם מופיעים רק במכתב הרשמי ? ג . מהם ההבדלים בין פנייה וחתימה במכתב אישי לבין אותם מרכיבים במכתב הרשמי ? . 2 א . כתבו מכתבים שונים באותו נושא : - מכתב אישי המתאר חוויות מבילוי באתר טבע כלשהו . - מכתב המלצה לבילוי באתר טבע , הממוען למערכת עיתון כלשהו . - מכתב רשמי להנהלת אתר הטבע , ובו תלונה , תודה או בקשה . ב . מהם ההבדלים בין המכתבים האישיים לבין המכתבים הרשמיים : בסגנון , בניסוח , בנוכחות של המוען ? ג . מהם ההבדלים בין המכתבים מבחינת חלקי המכתב ? . 3 שרטטו תבנית כללית לכתיבת מכתב רשמי , לפי המכתב בעמי . 113 כתבו הוראות הפעלה : איך כותבים מכתב רשמי , מה כותבים והיכן ? A הציעו חמישה נוסחים שונים המתאימים ככותרת ל"הנדון" במכתב שבעמוד הבא . . 5 הציעו חמישה נוסחים שונים לכותרת "הנדון" במכתב : 1744 " לא , תודה" בעמ' . 6 . 121 בחרו אחת מכותרות הנדון הבאות , וכתבו מכתב קצר בן פסקה אחת , המתאים לכותרת וממוען להנהלת בית הספר.- א . הנדון : תלונה על קיום בחנים רבים בתקופת בחינות . ב . הנדון : הצעה לארגן משלוח חבילות לנזקקים . ג . הנדון : בקשה להזמין מופע לבית הספר . . 7 מצאו דוגמאות לפתיחה ולסיום כמסגרת תקשורתית . בדקו איפה תופעה זו נפוצה יותר - במכתבים אישיים או במכתבים רשמיים ;

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר