עמוד:116

המכתב הוא טקסט תקשורתי . הוא מנסה לדמות סיטואציה תקשורתית בין מוען לנמען , סיטואציה הדומה לשיחה . ראינו ביטוי לכך בפנייה בחתימה ובדברי הברכה הנלווים אליהם . אך גם כאשר בודקים את תוכנם של מכתבים , בלא קשר הכרחי לנושאיהם , ברבים מהם נרמז תפקידו התקשורתי של המכתב , הן בפתיחה של תוכן המכתב והן בסיומו . כך נוצרת כעין מסגרת תקשורתית לעיקר התוכן . ברבים מן המכתבים האישיים והרשמיים מזכיר הכותב בפתיחה את הקשר שהיה בינו לבין הנמען לפני כתיבת המכתב . הוא מציין , למשל , מכתב קודם שקיבל מהנמען , שיחת טלפון שהתקיימה ביניהם וכדומה . במכתב אישי הפתיחה עשויה להתייחס לסיטואציה של הכתיבה : מתי , איפה ובאילו נסיבות מתרחשת הכתיבה . לדוגמה - אני מוכרחה לכתוב לך מפני ... במכתב הרשמי נמצא בפתיחה ביטויים era בהמשך לשיחת הטלפון בינינו ביום -,...בתשובה למכתבכם בנושא ; ... בהתאם להנחיות שהועברו אלינו ; ... קיבלנו את תלונתך מיום ,... הננו מאשרים בזאת כי ; ... וכדומה . לקראת סיום המכתב חוזר המוען לסיטואציה התקשורתית : הוא מביע תקווה שהקשר ימשיך להתקיים , מרמז על תגובה אפשרית של הנמען למכתבו וכדומה . במכתב אישי הכותב עשוי לספר מהן הנסיבות שהביאו אותו לסיים את המכתב : כתבתי הרבה , אני חייבת לרוץ לעבודה . בכל ההערות האלה מנסה המוען לשתף את הנמען בסיטואציה התקשורתית של הכתיבה . זהו מעין פיצוי על כך , שהנמען אינו נוכח ממש בסיטואציה הזו , ואינו משתתף בדו שיח "אמיתי . " במכתב הרשמי אין מקום לסיומים כאלה , אבל גם בהם מובעת תקווה להמשך קשר , בביטויים , כגון נודה לך אם תיענה לבקשתנו ; ... הואל נא לבדוק את הנושא ; ... נקווה שתבדקו את התלונה וכן הלאה . בדרך כלל , במכתב הרשמי הפתיחה והסיום , כמו גוף המכתב , צריכים להיות ענייניים , כדי להשיג את המטרה שלשמה נכתבו , והם אמורים לדייק : אם מזכירים מכתב קודם או שיחה , יש לציין את התאריך שבו נכתבו או התרחשו , את הנמען , את המשתתפים וכדומה . באותו עניין : איך לסיים מכתב ? קשה לכם להחליט איך להתחיל את המכתב ? חסרה לכם שורת הסיום המרשימה ? תוכלו לפנות אל המגזין "מכתבים" ( LETTERS ) לאוהבי התכתבויות . הכתובת באינטרנט : http : // www . signature . pair . com / letters / בין מדורי האתר יש מדור של חתימות , הצעות לסיומות , ופינה מיוחדת למי שכותב מכתבים בעט ונייר . ב 5 . רצף במכתב מהו המבנה של התוכן העיקרי במכתב ? כיצד הוא מאורגן ? כיצד הדברים מקושרים בו זה לזה ? האם יש משהו מיוחד , נוסף למראה החיצוני , שאופייני למבנים של מכתבים דווקא ? מהו המבנה הייחודי המותאם למכתב ולתוכנו ? תוכנו של המכתב יכול לעסוק בעניינים שונים ורבים , ולכן נוכל למצוא בו מאפיינים הדומים למאפייני הסוגות השונות . למשל , במכתב אישי אפשר לספר על משהו שקרה לנו או למקורבים לנו , בצורה שתזכיר כתיבה סיפורית . אפשר , כמובן , להביע במכתב מחשבות ורגשות אישיים ולהתמקד בכותב עצמו . במכתבים רשמיים אפשר למסור מידע ענייני בנושאים שונים , לבקש בקשות או לנסות לשכנע , ואז ידמה הטקסט לטקסט עיוני . בהתאם לכך , מבנה המכתב יתאים למאפייני סוגות שונות של טקסטים . לדוגמה , הוא יאורגן על פי עקרונות כרונולוגיים או היררכיים . מכתב אישי בנוי לעתים קרובות באופן אסוציאטיבי . כלומר , הקשר בין חלקיו נוצר על פי אסוציאציות חופשיות ואישיות לחלוטין של הכותב . כזו היא הגלויה בעמי . 108 רצף אסוציאטיבי כזה עשוי להופיע גם בסיפור , בשיר ובכל כתיבה אישית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר