עמוד:111

המכתב דומה אפוא לשיחה משום שהוא אינטראקטיבי ויש בו שני שותפים . אלא שבמכתב השותף אינו עונה מיד . אחד ההבדלים הבולטים בין שיחה אמיתית לבין שיחה במכתב הוא , שבשיחה המשתתפים מדברים לפי תור , כלומר מחליפים תפקידים כל הזמן : פעם , אחד הוא המוען ושני הוא הנמען , ואחרי רגע - המשתתף השני הוא המוען והמשתתף הראשון הוא הנמען . לעומת זאת , במכתב - כל הזמן "מדבר" אותו מוען . במילים אחרות , בשיחה רגילה מתחלף "התור" בכל רגע , ואילו בהתכתבות - הוא מתחלף בכל מכתב . אפשר למצוא בכך חסרונות . לדוגמה , במכתב חסרה התגובה המיידית האופיינית לשיחה , ונדרשת סבלנות כדי לחכות להופעתה . אך יש במכתב גם יתרונות . למשל , אפשר לנסח את הדברים באריכות , יש זמן לסדר את הרעיונות בהיגיון , אפשר להתחרט על כמה מהם , ואפילו למחוק מילים ומשפטים . התחושה שמישהו פונה אלינו באופן ישיר ו"מדבר" אתנו בכתב היא זו שגורמת לרבים מאתנו לאהוב מכתבים ולצפות לקבלם . הנוכחות המפורשת של המוען והנמען במבנה המכתב ובלשונו נידונה בפרקים הבאים . פעילויות תרגול : סימני היכר פעילויות בנושא : סוגי מכתבים , בין אישי לרשמי ( מומלץ : ( 4 , 3 כ הביאו לכיתה הזמנות , הודעות , מכתבים ממשרדים שונים , כרטיסי איחולים וברכות . מיינו את כל המוצגים לפי מידת הרשמיות : מה אישי , מה רשמי ומה נמצא בין שני הקטבים . מהם ההבדלים בין המכתבים הרשמיים לבין המכתבים האישיים ? שימו לב להבדלים בצורה , במבנה , בתכנים ובלשון . . 2 הכינו רשימה של תכנים / נושאים : אילו נושאים עולים במכתבים רשמיים , אילו נושאים עולים במכתבים אישיים ? . 3 בזוגות או בקבוצות . על מה כותבים למערכת ? ערכו חקירה קטנה כל זוג תלמידים יתמקד בעיתון יומי או בכתב עת אחד . א . גזרו או צלמו את המכתבים למערכת , וךשמו אילו נושאים הועלו בהם . מה מעסיק את ציבור הקוראים בעיתון ? ב . מהן מטרות הכותבים בכל מכתב ומכתב ( ליידע , לבקר , להמליץ , לטעון בעד / נגד ?( באיזה אופן הם עושים זאת ? ג . הציעו לכל מכתב כותרת רשמית ( בנוסח : הנדון , ( ... ושימו לב להבדל בין הכותרת שנתן העורך לבין הכותרת שהצעתם . מה יכולות להיות הסיבות לניסוח של העורך ? A קראו את המכתב למערכת "אמצו בעל חיים" בעמ' . 109 נסחו תשובה של המערכת . לאיזה סוג של מכתבים ישתייך מכתב התשובה ? פעילויות בנושא : מוען ונמען , כמו שיחה ( מומלץ : ( 10 , 5 . 5 מצאו בתיבת הדואר , במחשב או בין המכתבים שנאספו בכיתה שלושה מכתבים שונים : א . זהו בכל מכתב מהו התוכן , מיהם המוען והנמען ומהי מטרת המכתב . ב . זהו את מידת הרשמיות בכל מכתב . האם יש קשר בין המוען או הנמען לבין מידת הרשמיות של המכתבים ? . 6 כאשר אנו קוראים מכתב אישי של מישהו אחר , אנו מגלים פערי ידע בינינו לבין המוען והנמען של המכתב . קראו את המכתב מתוך "גריפין וסאבין" בעמי , 120 ונסו לזהות מה אתם יודעים ומבינים מתוכו , ומהו הידע החסר לכם כדי להבין אותו . . 7 הביאו דוגמאות למכתבים מספרי קריאה ( תוכלו להיעזר ברשימת הספרים עמי . ( 110 במה מכתבים אלה דומים למכתב אישי ובמה הם שונים ממנו ? . 8 בחרו מכתב קצר ( אישי או רשמי : ( א . שחזרו איך הייתה נשמעת שיחה באותו עניין . כתבו את השיחה . ב . מהם ההבדלים בין המכתב לשיחה ? . 9 מכתב מדבר אל הנמען כמו שיחה , לכן הוא עשוי לרגש . בחרו כמה מכתבים שיש בהם עניין מיוחד בעיה , סיפור מרגש , ניסוח מעניין . קראו אותם לפני הכיתה . נסו לנמק מדוע המכתבים מעוררים עניין . האם זהו התוכן , הניסוח או אולי הצורה החיצונית של המכתבים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר