עמוד:103

ג 9 . פעילות הכנה שני הטקסטים הבאים ( על פי עלון מתכונים ) זהים באורכם ועוסקים באותו נושא הכנת דברי מאפה מבצק . אחד מהם הוא טקסט מידע , העוסק בתפוצתו וביתרונותיו של הבצק , והשני - טקסט הפעלה , קטע מהוראות להכנת בורקס מאותו בצק . א . התייחסו להבדל בעיצוב החזותי של הכתוב . ב . בדקו את סוג המשפטים . היכן יש יותר משפטים פשוטים ו / או כוללים ? היכן יש יותר משפטים מחוברים ומורכבים ! ג . שימו לב למילות הקישור . כמה מילות קישור יש בין משפטים ובין פסוקיותל ד . שימו לב לכינויים המחליפים שמות עצם ולכינויים חבורים . כמה פעמים מופיע כינוי במקום שם עצם שכבר נזכר ( רמיזות , אזכורים ?( בצק "פילו" - טקסט מידע : פילו הוא שמם של דפי בצק דקיקים במיוחד , שאינם מכילים שומן , ולכן הם מתאימים לאנשים השומרים על משקל . אין צורך לרדדם , הם קלים להכנה , לחיתוך , לגלגול ולמילוי , דקותם ופריכותם מוסיפות לכל מאפה טעם חדש , מעודן ומעורר תיאבון . האוסטרים אופים מהם את השטרודל המפורסם , היוונים והתורכים מכינים מהם בקלאווה , בורקס ושאר מיני מאפה בלקניים , אפילו האמריקאים כבר גילו את סודו המעודן של בצק "הפילו" והם מכינים ממנו פאי במליות שונות . בצק "פילו" - טקסט הפעלה : . 1 חותכים דף פילו לחצי . . 2 מורחים 1 / 2 דף פילו במרגרינה מומסת , מקפלים אותו לרצועה של 3 שכבות . . 3 שמים כפית מלית בפינה הימנית של הרצועה ומכסים את המלית . . 4 מקפלים פינה ימנית בכיון שמאלה למשולש . . 5 מקפלים פינה שמאלית של המשולש בקו מקביל אליכם . . 6 מקפלים פינה שמאלית בכיון ימינה למשולש . . 7 מקפלים פינה ימנית של המשולש בקו מקביל אליכם . 8 ... אופים ב 200 " - צי עד גוון זהוב . ? לפי עיגון מתכ 1 נים , פילו שחף . בטקסטים של הפעלה , חוליות הקישור הן מעטות יחסית . בטקסטים כאלה בולטת דווקא ההפרדה בין הוראה להוראה , בין חלק אחד של ההפעלה לבין חלקה האחר , ואילו הקישוריות אינה בולטת . כל הוראה היא משפט לעצמו , בדרך-כלל משפט פשוט , ולפעמים יש בו גם חלק כולל . ריבוי המשפטים הפשוטים יוצר קיטוע בטקסט . קיטוע זה מנוגד למאמר העיוני , למשל , שבו מופיעים משפטים מורכבים ומחוברים רבים , התורמים לאיחודו של הטקסט . בטקסט הפעלה , לעומת זאת , פירוק הפעולה גורם גם לפירוק הטקסט : משפטים פשוטים רבים ומעט מילות קישור . גם השימוש בכינויים במקום שמות עצם הוא מועט יחסית . למשל , המילים דף פילו , רצועה חוזרות על עצמן בהוראות השונות של הכנת הבורקס , אך לא מחליפים אותן בכינוי . לא כתוב : מורחים אותו במרגרינה מומסת , אלא חוזרים על שמות העצם : מורחים 1 / 2 דף פילו במרגרינה מומסת . בדרך-כלל , בהוראות נמנעים מן הכינויים , כגון : הוא , אותו , עליו , משום שכל אחד מחלקי ההוראה צריך להיות ברור , חד-משמעי ומובן כשלעצמו . הנמען יוכל להתרכז ברגע נתון רק בהוראה שהוא מבצע , ולא יצטרך לזכור מילים שהופיעו בהוראות שקדמו לה . כאשר מופיע בהוראות כינוי , הוא מתייחס בדרך-כלל לשם עצם שנזכר באותו משפט , באותה הוראה ( כמו בהוראה . ( 2 בטקסט ההפעלה השלם נוצרת בכל זאת לכידות מבחינה לשונית , באמצעות ההקבלות בין שורות ההוראות . בדרך-כלל , בשורות אלה יש חזרה על מבני משפט דומים . למשל , במתכון שלעיל מופיעה בכל ההוראות אותה צורה דקדוקית : חותכים , מורחים , מקפלים , שמים וכדומה . כדי שהנמען יוכל לעקוב אחרי רצף ההוראות המנותקות זו מזו , מקפידים בטקסטים רבים של הפעלה על צורתם החזותית המיוחדת . כל הוראה או קבוצה קטנה של הוראות נרשמת כשורה נפרדת , ולפעמים מופיע מספור או סמלון כלשהו בתחילתה . כך מחליפה הצורה החזותית של רישום ההוראות את הקישוריות הלשונית החסרה . השוו לקישוריות בטקסנ ! עיוני , עמי , 49-46 ובשיח סיפור , עמי . 74-73

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר