עמוד:99

פרק ג : מבנים לשונ"ם ג , ו המודאליות - גישה , כוונה צא מכאן ! נא לצאת מכאן , רצוי לצאת מכאן , אתה רשאי לצאת מכאן , עליך לצאת מכאן , יוצאים מכאן ... מה ההבדל בין ההוראות האלה ? בכולן מופיע הפועל יצא ( מכאן , ( בכולן יש פנייה לנמען , ובכל זאת אנו חשים בהבדלים . הבדלים אלה נובעים מן המבנים הלשוניים המבטאים כוונה כלשהי של אפשרות , סבירות , רשות או צורך והכרח . כוונות נלוות כאלה נקראות : מודאליות . מבנים מודאליים נפוצים בטקסט הפעלה , כי המוען מבטא בהם את כוונתו ביחס לפעולה שהנמען אמור לעשות . כוונות אלה מוכרות לנו מחיי היום יום , שהרי יש בהן פקודות , איסורים , המלצות , מתן רשות וכדומה . המבנים הלשוניים המבטאים כוונות אלה ( את המודאליות ) הם : ציווי ( הובילי את העז לדיר , נ 2 ה את חוט העכבר , ( צורות מקור ( לשבת בבקשה , נא לא לעשו . ( נשואים מודאליים 12 ) להציב את הסמן מעל הכתוב , אסוב לגעת בצבע הרטוב , נצר לקרוא את הטקסט לפני שעונים על השאלות , ( ונושא סתמי ( מכניסים את העוגיות לתנור ואופים בחום בינוני גבוה . ( תוכן מודאלי יכול לבוא לידי ביטוי בדרגות של צורך ושל הכרח , כמו : מנפח הזכוכית חייב להרכיב משקפי מגן,- צריך ללטש את היהלום עד בוהק . גם האפשרות או תחושת הביטחון שמשהו אכן יקרה שייכות לתחום המודאלי . ניתן להביע אותן באמצעות תארי פועל ( ללא ספק , אולי , אפשר ש ) ובאמצעות נשואים מודאליים ( הנייר עשוי להיקרע , הכפתור עלול להיתקע . ( המודאליות מובעת בטקסט ההפעלה באמצעות מגוון האפשרויות שהלשון העברית ( כמו לשונות אחרות ) מעמידה לרשותנו : נכיר אותן בפרק זה . ג 2 . פעילות הכנה בחרו את אחד הטקסטים - "עפיפון אדי - תהליך בנייה" ( עמ' ( 90 או "הוראות שימוש - קומקום חשמלי " 1 ( עמ' . ( 96 קראו את הטקסט ובצעו חקירה לשונית קטנה . נסו למצוא אילו מבנים לשוניים מציינים הוראה : א . מיינו בטקסט את הפעלים לפי הזמן והדרן - חיווי , ציווי או מקור . ךשמו לחוד את הפעלים הנטויים באחד הזמנים ( עבר , הווה או עתיד , ( וברשימה נפרדת ןשמו פעלים בדרך הציווי או המקור . באיזו קבוצה מופיעים רוב הפעלים ? ב . מהם המבנים הלשוניים המשמשים לביטוי הוראה ! ג . אתרו בטקסט את התיאורים ( גם את פסוקיות התיאור . ( האם הטקסט עשיר בתיאורים ? נסו להשמיט את התיאורים - עד כמה הם חיוניים / תורמים לטקסט ? ד . ךשמו את המאפיינים הלשוניים שאיתרתם בטקסטים של ההפעלה . במהלך הפרק תוכלו לבדוק את הממצאים שלכם . כבר עתה בוודאי שמתם לב לאופיים הפועלי של המשפטים בהוראות , ולאופיו המודאלי של טקסט ההפעלה . כיצד מבטא המוען את גישתו או את כוונתו לגבי הפעולה , וכיצד נוצרות דקויות ההבדלים בין צורות ההוראה השונות ? ג 3 . דרך הציווי בהוראות מצוי בדרך כלל פועל , ופעמים רבות המבנה שבו הוא מופיע הוא דרך הציווי או דרך המקור . דרך הציווי היא הדרך הטבעית והמתאימה ביותר להוראות , והיא אכן מצויה בהן לעתים קרובות . הפועל בציווי מופיע תמיד בגוף שני , כי הציווי מתייחס תמיד לנוכח - למי שההוראה מופנית אליו והוא אמור לבצע אותה . כיוון שהנמען בטקסט הפעלה הוא בדרך כלל אנונימי , הוא יכול להיות גבר או אישה , אדם אחד או אנשים רבים . באופן מסורתי - הפנייה המקובלת בעברית לנמען כזה הייתה בעבר בלשון זכר יחיד . לדוגמה , ההוראות בתנ"ך - ובכללן עשרת הדיברות - נוסחו כך : "כבד את אבין ; ואת אמ , " ^ אף כי ברור שהוראות אלה כוונו מוראליות בתחביר , ראו עמי . 397 דרך הציווי , ראו עמי . 171 תיאורים , ראו עמי . 369

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר