עמוד:95

התבוננו בהוראות המילוליות שליד הסמלים המופיעים משמאל . ידיעת הסמלים מתאפשרת בתנאי שהם אינם רבים מדי . מה היה קורה אילו היינו צריכים ללמוד בכל פעם סדרת סמלים חדשה להוראות שונות בחיי היום יום , בדומה לסדרת תמרורי הדרכים !? ברוב תחומי החיים קשה להחליף את הלשון המילולית בסמלים חזותיים . גם בהוראות הפעלה קשה לעשות זאת . ב 7 . סמלים ולשון בצד יתרונם של הסמלים , ניתן להצביע גם על חסרונם הגדול בהשוואה ללשון שלנו : סמלי ההוראה מייצגים תוכן מורכב , הוראה שלמה לביצוע פעולה אחת או יותר . למשל , תמרור מסוים ( חץ שחור כלפי מעלה , ואדום כלפי מטה ) אומר , ש '' לפניך דרך צרה ועליך לתת זכות קדימה לתנועה הנעה מהכיוון הנגדי , כל עוד הרכב ממול נמצא בדרך הצרה . " צריך להכיר את כל המסר המיוצג כדי לדעת מהי ההוראה שהוא מוסר וכדי להבין את משמעותו . אי אפשר לעשות שימוש חופשי בחלקיו כדי לומר דבר שונה וליצור סמל חדש שיהיה מובן לאחרים . גם הכתב הוא מערכת של סיממם חזותיים מוסכמים . סוגי הכתב המוכרים לנו היום התפתחו בדרך ארוכה ורבת שלבים מכתב התמונות . בשלבים הקדומים , התמונה המצוירת לא ייצגה צליל כלשהו ואפילו לא מילה בשפה כלשהי , אלא עצם מסוים במציאות ( למשל שור , ( פעולות שונות שהוא עושה או שנעשות בו , ולעתים אף רעיונות ואירועים הקשורים אליו . כתב תמונות כזה דומה במהותו לסמלים החזותיים שהזכרנו . גם בכתב התמונות , כמו בסמלים האלה , התמונה מייצגת רעיון , מסר שלם , הוראה שלמה . לעומת זאת , בכתבים הפתטיים ( אלפביתיים ) המוכרים לנו היום , מייצג כל סימן חזותי הגה כלשהו בשפה מסוימת . כך מתאפשר לנו , בכתב כמו בדיבור , להעביר כל מסר שאנו רוצים בעזרת סמלים חזותיים ( אותיות ) או קוליים ( הגיים ) מעטים יחסית , בלי ללמוד כל פעם סימנים מוסכמים חדשים למסר שברצוננו להעביר . באותו עניין - הוראות מזמרות מי שעובר ליד מטוויית שטיחים באיראן , שומע צלילי שירה ערבים בוקעים ממנה . העובדים שטווים את השטיחים הפרסיים , הידועים בעולם כולו ביופיים ובעושר צורותיהם , מלווים את עבודתם המפרכת בשירה . לא , אין אלה שירים n , M'rv וגם לא להיטים אחרים . האורגים שרים זה לזה את ההוראות המסובכות לאריגת השטיח : העבר לי את הסליל בצבע הארגמן , המשך להוסיף קשרים בפרח הכחול , הדק עוד קצת בשוליים ... ב 8 . סיכום : מבנה הטקסט גם לטקסט ההפעלה יש מבנה - ארגון כלשהו של החלקים . רבים מן הטקסטים מאורגנים ברצף כרונולוגי , העוקב אחר סדר הפעולות שצריכות להתבצע . כשהפעולות מורכבות מאוד ויש בהן אפשרויות מקבילות ( אופציות שונות , ( נמצא בטקסט מבנה בורר ומדורג . בטקסט ההפעלה הקישוריות המובעת במילים היא מעטה , ודווקא פירוק הפעולה לחלקיה הוא החשוב . בטקסטים מסוג זה יש אמצעים חזותיים רבים המבליטים הן את ההפרדה והן את הקשרים שכין החלקים המופרדים : כל הוראה כתובה בשורה נפרדת , מספרים או סמלונים מוצבים בתחילתה של כל הוראה , יש הבלטה בסוגי אות ובהדגשות שונות של קבוצת הוראות וכדומה . כאשר עסקנו באמצעים החזותיים לביטוי הוראות , הראינו גם את סמלי ההוראה כגון תמרורי הדרכים ופירטנו את יתרונותיהם וגם את חסרונותיהם לעומת הלשון . תמרורים וההוראות המילוליות שהם מייצגים . סמל חזותי עשוי להחליף הוראה מורכבת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר