עמוד:94

ב 5 . אמצעים חזות"ם התבוננו שוב בהוראות השונות לאורך הפרק , ובטקסטים שנאספו בכיתה . האם כבר מן המר ^ ה של הטקסטים אפשר לשער שאלה הם טקסטים של הוראות ? האם גם טקסט שאינו כתוב בעברית נוכל לזהות כטקסט הפעלה , לדעתכם ? לפי מה יודעים זאת ? העיצוב החזותי של טקסט ההפעלה הוא ייחודי , והוא שונה מעיצובם של טקסט סיפורי או של מאמר . המודעות של כותב הטקסט ושל המעצב לצורך בפירוק של הפעולה - מוצאת את ביטויה גם בעיצוב הטקסט , ולא רק בניסוחו . לעתים קרובות נכתבים חלקי הפעולה כיחידות נפרדות , ללא הרצף שאנו רגילים בו בכתיבה של טקסטים אחרים . בעיצוב כזה , כל יחידה נרשמת בשורה חדשה . לפעמים יחידות אלה ממוספרות , כדי להדגיש שסדר הפעולות חשוב . לעתים מופיעים בתחילת כל הוראה מספר , אות , עיגול , מקף , כוכבית או סמלון כלשהו , כדי להדגיש את פירוק הפעולה ואת ההפרדה בין הוראה להוראה . אלה הם אמצעים לעצב את הטקסט ולארגן אותו באופן חזותי . אמצעים אלה משקפים את האופי הלא-מקושר של הטקסט . אפשר להעביר מידע לנמען לא רק באמצעות מילים , אלא גם באמצעים חזותיים , ולהוסיף לטקסט תצלומים , איורים וטבלאות , המהווים לעתים מסר עיקרי של הטקסט . גם בטקסט ההפעלה אפשר למסור את ההוראות בצורות שונות , ולא רק באופן מילולי . הדוגמאות לכך רבות ומוכרות . ההיצג החזותי יכול להתלוות אל הטקסט ולהשלים אותו , והוא יכול גם להחליפו . תמונות ואיורים הם אמצעים חזותיים חשובים ומוכרים . אך היום ניתן להדגים את ההוראה בערוצי תקשורת שונים : בתכניות טלוויזיה , בקלטות וידאו או על צגי המחשב . בערוצים אלה אפשר להדגים הוראות בתחומים רבים : התעמלות , התקנת מכשירים , בישול , מלאכת יד ועוד . הדגמות חזותיות מסוג זה חשובות ומקלות על ההבנה , תודות ליכולתן להמחיש פעולות ותנועות . האמצעי החזותי בא במקרים אלה במקום הטקסט המילולי , או שהוא מלווה בהוראות מילוליות בקול או בכתב . מובן שלנוכחות התמונה יש קשר לטקסט . התמונה הנעה משפיעה על אופיו של המלל ועל אורכו . נסו לדמיין כיצד ייראו הוראות אלה ( הוראות לביצוע תרגילי התעמלות , למשל ) ללא אמצעים חזותיים כגון סרט וידיאו . האמצעים החזותיים - תצלומים , איורים או סרטי וידאו - מדגימים את הפעולה , ומאפשרים לנמען לחקות אותה . שונה הדם כאשר ההוראה מיוצגת על ידי סמלי הפעלה . ב 6 . סמלי הפעלה מהי ההוראה המסמנת לחזור אל אולם קולנוע או לכיתה בסיום ההפסקה י איך יודעים שקו הטלפון תקין ומחובר , ואפשר להקיש את המספר המבוקש ? איך מסומן אזור שהעישון אסור בו ? קיימת עוד דרך של העברת הוראות , שאין בה טקסט מילולי . הכוונה לסמלים שונים , חזותיים או צליליים , שמחליפים הוראות מילוליות . האם הסמלים האלה מוכרים לכם ? איזו ה 1 ראה מסתתרת מאחורי כל סמל ? הצלצול בסיום ההפסקה בבית הספר או באולם הקולנוע , ציור הסיגריה ועליה קו אלכסוני המורה שהעישון אסור במקום זה , הצמדת האצבע לשפתיים הדורשת לשמור על שקט - כל אלה הם סמלים מוסכמים , חזותיים או צליליים , שמחליפים הוראות מילוליות . גם תמרורי הדרכים הם סמלים מן הסוג הזה . הם מורים לנהגים ולהולכי הרגל כיצד לנהוג . הם בולטים , הם נקלטים מהר , ואפשר לראות אותם ממרחק רב . לכן , כאשר נהג חולף במהירות על פני התמרורים בכביש , קל לו להבין אותם ולנהוג לפיהם יותר מאשר לפי הוראות מילוליות , בתנאי שלמד היטב את משמעו של כל סמל . הסמלים הם חסכוניים ומצומצמים , ולכן הם יכולים להעביר משמעות מסוימת במהירות . זהו יתרונו של הסמל החזותי : הוא יכול להורות על פעולה שלמה , ואפילו מורכבת . בכך הוא עשוי להחליף כמה וכמה מילים , ואולי אף משפטים שלמים הכלולים בהוראה המילולית המקבילה לו . למשל ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר