עמוד:92

את המבנה של הטקסט הזה אפשר להציג באופן חזותי כך -. הטקסט מציע אפשרויות בחירה שונות ומקבילות בין מספר סדרות של פעולות , והנמען אמור לבחור ביניהן . ההבחנה בין החלוקה הראשית לחלוקה המשנית נעשתה כבר בטקסט עצמו בדרך חזותית : החלוקה הראשית סומנה בעזרת כותרות מודגשות , והחלוקה המשנית סומנה בעזרת מספור ההוראות . החלוקה הראשית מציינת אפשרויות שונות ומקבילות . לעומת זאת , בתוך הקבוצה הנבחרת , הסדר של הפעולות הוא כרונולוגי . הן אמורות להיעשות זו אחר זו , ולכן הגיוני למספר אותן במספרים עוקבים . זהו מבנה בורר ומדורג לקבוצות על וקבוצות משנה . מבנה כזה מצוי בהוראות הפעלה רבות : בהפעלת מכשירים שמבצעים פעולות שונות , בתפריטי מחשב , בהוראות למשחקים שונים ועוד . הוראות המתייחסות לפעולה מורכבת , הוראות המכילות בחירה מבין אפשרויות ביצוע , פעולה שיש בה חלקים מקבילים הנעשים בו זמנית , פעולות שביצוען מצריך כמה משתתפים , סדרות של פעולות מסוגים שונים הקשורות לאותו עניין ועוד - כל אלה הס טקסטים של הפעלה , שהמבנה הכרונולוגי אינו יכול לשמש להם דרך ארגון עיקרית או בלעדית . במקרים כאלה המבנה המתאים הוא מבנה היררכי , ולעתים הוא מדורג למספר רמות . באחת הרמות עשוי להופיע גם רצף כרונולוגי של פעולות . ב 4 . הוראות המתאוות מבנה בחיי היום יום אנו פוגשים טקסטים שימושיים רבים , ארוכים ומורכבים . טקסטים כאלה מצויים באנציקלופדיות , במילונים , בלקסיקונים , בספרי טלפון ובספרי הדרכה , בטפסים ובשאלונים . לפעמים לא קל להתמצא בטקסטים אלה . כדי להקל על ההתמצאות מופיעות הוראות בתחילתם . לדוגמה , יש הוראות למשתמש במילון או במדריך , הוראות למילוי שאלון וכדומה . הוראות אלה הן טקסטים של הפעלה , והמשותף להן הוא שכולן מנחות כיצד להשתמש בטקסט ( ולא במכשיר , למשל . ( כלומר , זהו טקסט של הוראות הנוגעות לשימוש בטקסט אחר . אחת הדרכים להורות לנמען / לקורא כיצד להשתמש בספר , בטופס או בשאלון , היא לתאר את המבנה שלהם , בהנחה שאם הקורא יבין את המבנה , הוא יבין את ההיגיון הפנימי ואת הסדר שבטקסט עצמו . למשל , ההקדמה למגדיר פרחים מפרטת את מבנה הספר , המגדיר את הפרחים לפי חלוקה לאזורים ו / או לפי צבעים ו / או לפי עונות פריחה . לאחר מכן מוסבר מה כולל התיאור של כל פרח , בתוספת הקיצורים והסימנים המוסכמים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר