עמוד:89

פרק ב : מבנה הטקסט ב . ו תמונה "בואש" החלק החשוב ביותר במתן הוראות ובביצוען המוצלח הוא בניית " תמונה" של הפעולה : תמונת המרחב בו היא מתרחשת , תמונת התהליך ותמונת התוצר הסופי . ההנחיות צריכות לכוון למיקום הפעולה , למרכיביה ( למשל : חלקי המכשיר שיש להרכיב ) ולשלבי התהליך באופן מדויק . למשל , בהוראות לקשירת חגורת קראטה ניתנים רמזים ברורים למקום ( סביב הגוף , מהחזית לאחור , בגב , קדימה וכן הלאה , ( וכדי להמחיש את תמונת הפעולה מוצג תרשים ברור של שלביה . בקריאת טקסט עיוני מזהים את ההיררכיה בין החלקים ומצביעים על הקשרים הלוגיים ביניהם , כדי לקבוע מהו מבנה הטקסט . כאשר קוראים סיפור , בודקים איך מאורגנים האירועים : האם הם באים בסדר עוקב , כרונולוגי ! מהי נקודת השיא המחזיקה את ההיררכיה הפנימית של כל הסיפור ! האם גם לטקסט ההפעלה יש מבנה ! לפעמים טקסט ההפעלה הוא קצר ביותר , ועוסק בפעולה פשוטה ויחידה . במקרה כזה המבנה הוא פשוט . לדוגמה , כל אחת מן ההוראות הבאות היא טקסט הפעלה שלם , המהווה משפט או צירוף אחד בלבד : שמור במקום קריר . גזור ושמור . המתן ותיענה לפי התור ! האט , סיבוב חד . אין להקפיא ! הרחק מילדים . השימוש לפי הוראות הרופא בלבד . עצור ! לעומת זאת , כאשר ההוראות מתייחסות לפעולה מורכבת שהיא , סדרה של פעולות הקשורות זו לזו או עוסקות באותו עניין , יש בטקסט יותר משפטים , המבנה שלו מורכב יותר והמבנה עצמו חיוני להצלחת הביצוע . טקסט ההפעלה הוא טקסט בעל מבנה שונה מסיפור ומטקסט עיוני בכך שאין בו מבנה היררכי . הוא מקוטע ולא מקושר באופן יחסי , ומכיל הוראה ועוד הוראה , פעולה ועוד פעולה . ב 2 . מבנה כרונולוגי יש פעולות מורכבות , שכדי לבצע אותן נדרשות הוראות אחדות ואפילו כמה קבוצות של הוראות , כדי שהנמען יבין אותן וידע לבצען . לפניכם טקסט הפעלה ארוך , המתאר בנייה של עפיפון . קראו אותו וחשבו : לפי מה הוא מאורגן ? מה קובע את סדר ההוראות ! האם ארגון כזה עוזר בביצוע ההוראות ? מדוע ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר