עמוד:81

פרק א : סימני היכר טקסטים של הפעלה מועברים אל נמעניהם בערוצי תקשורת רבים : בספרים , בעיתונים , בטלפון , ברדיו , בטלוויזיה , במחשב , בשלטי חוצות ובשלטים המוצבים במוסדות ציבור , על לוחות מודעות ובכלי תחבורה ציבורית , על אריזות של מכשירים , של תרופות , של מוצרי מזון והלבשה , בעלונים הנלווים למוצרים רבים ועוד ועוד . טקסט הפעלה הוא טקסט העוסק בתהליך או כסדרת פעולות . במהותו הוא מדריך את הקורא בעשיית פעולות שנועדו להפעיל מכשיר , להגיע לתוצר מסוים , להשתמש כהלכה במוצר כלשהו , או להתמצא ולתפקד במרחב . בטקסט כזה , נותן ההוראות מכוון את הנמען להשגת מטרה שהיא תוצר או תוצאה של עשייה ( בניית אתר באינטרנט , לימוד שחייה , רכישת ביטחון עצמי , הרכבת לגו וכדומה . ( הטקסט כולו מוכתב על ידי אילוצי התהליך , התוצר או המרחב שבו אמור הנמען לתפקד . א . ו פעילות הכנה : פרישה א . אספו טקסטים שונים שיש בהם הוראות והנחיות הפעלה . תוכלו למצוא אותם בבית , בכיתה או בבית הספר , בעלונים המסבירים איך להפעיל מכשירים , על גבי שלטים ברחוב או במבנים ציבוריים , בספרי בישול ומלאכת יד , בהקדמות לספרי יעץ ( מילונים , אנציקלופדיות ) ועוד . צלמו או העתיקו את ההוראות . ב . בכיתה תוכלו להציג את הטקסטים בתערוכת הסוגות או בקלסר . הצמידו לכל טקסט כרטיסייה ובה פרטים : מאין הוא נלקח , מה תוכנו ולמי הוא מיועד . ג . התבוננו בטקסטים של ההוראות שאספתם , ובטקסט המובא בעמי . 84 התרשמו באופן ראשוני מצורתם החיצונית ומהתכנים . ךשמו לעצמכם - במה עוסקים טקסטים אלה ? מה משותף לתכנים שלהם ? מה מטרתם ? האם יש משותף בצורתם החזותית ; תוכלו להשתמש בטקסטים האלה במהלך הפרק - להתבוננות , לחקירה , לבדיקת המאפיינים ולתרגול . א 2 . תוכן ומטרה בטקסט העיוני , מטרתו העיקרית של הכותב היא להעביר מידע לאחרים . בסיפור , המטרה העיקרית של המחבר היא לשתף את הקורא בחוויה . לעומת זאת , בטקסט ההפעלה המטרה העיקרית היא עשיית הפעולה . מאחר שמטרתו של טקסט הפעלה היא לגרום לנמען לפעול , לעשות מעשה כלשהו ( או להימנע מעשייתו , ( טקסט זה מתמקד בנמען , כלומר במי שעשוי לבצע את הפעולה , ובפעולה שאמורה להתבצע . א 3 . פעילות הכנה : איך עומדים על הראש ? א . איך תופרים כפתור ? איך מפעילים מכשיר וידאו ? איך מתקנים פנצ'ר באופניים ? איך מציירים פנים ? איך מצחצחים שיניים ? איך קושרים שרוכי נעליים ? איך קולעים צמה ? איך מכינים חביתה ? איך מחליפים מצעים ? איך שוחים ? איך עומדים עמידת ראש ? פשוט מאוד , לאל בחרו מתוך הרשימה "שאלת איך" אחת , ושחזרו את הוראות ההפעלה הקשורות אליה . ב . כתם את הוראות ההפעלה שלכם בניסוח מדויק , מלא וברור ככל האפשר . דמו לעצמכם שההוראות מיועדות למי שאין לו שום ניסיון בנושא הנדון . ג . מסרו למישהו אחר ( זוג אחר בכיתה , חבר , בן משפחה ) את ההוראות לקריאה ולבדיקה : האם ההוראות אכן מלאות , ברורות , מדויקות ומאורגנות בהיגיון ? האם ניסוחן של ההוראות מבטיח ביצוע תקין לנמען חסר ניסיון ? אם זה אפשרי , כדאי לנסות ולבצע אותן כדי לבדוק זאת . ד . תקנו את ההוראות שכתבתם בהתאם לתגובות . נקודות למחשבה או לדיון בכיתה : ? מהם הקשיים המתעוררים בכתיבת הוראות ? איך מתמודדים עם הצורך לבטא במילים בלבד דברים חזותיים , דברים שמתרחשים במרחב , בלי להיעזר בהדגמה מוחשית ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר