עמוד:72

פרק ג : מבנים לשוניים עד כה בחנו את הטקסט של שיח הסיפור בכללותו , והתייחסנו לרכיביו כאל חלקים של מבנה על . ראינו את הסיפור כיחידה אחת , שכל חלקיה ארוגים יחדיו ומקושרים לתכלית מסוימת . כמו בסוגות אחרות , גם בשיח הסיפור יש מבנים לשוניים אופייניים המשרתים את מבנה העל . עכשיו נתבונן במבנים לשוניים כגון כינויי גוף , מילות קישור , פעלים , דיבור ישיר ודיבור עקיף המופיעים בסיפור . מבנים לשוניים אלה קשורים למבנה העל של שיח הסיפור . מבנה על זה גורם לכך שמבנים לשוניים מסוימים מופיעים בסיפור , וממוקמים דווקא במקומות מסוימים . אבל לפני הדיון במבנים לשוניים למה שלא ניהנה מקריאת סיפור נוסף ? ג . ו שד משתת ! מעשה בעני , שהיו לו שלושה בנים . רצה האיש להקנות להם חוכמה ודעת , אבל כסף לא היה לו . יום אחד הופיע בפניו שד , והצעה בפיו : "אתן לך כסף לחינוך ילדיך ; אולם בעוד שבע שנים אקח את נשמתך " . הסכים האיש , וכך יכול היה לשלוח את בניו למכללות הטובות ביותר . ואמנם , הבנים למדו היטב וחונכו כראוי . האחד נעשה כומר , השני - רופא , והשלישי - עורך דין . לאחר שבע שנים הופיע השד כדי ליטול את נשמת האב ולהביא אותה לגיהינום . הבן , שנעשה כומר , החל להתפלל ולבקש מהשד שירחם על אביו וידחה את רוע הגזירה . תחנוניו הועילו , והשד הסכים לתת לאב שלוש שנים נוספות . כשחלפו שנים אלה , שב השד . עתה פנה אליו הבן הרופא בבקשת דחייה . נענה השד והסכים לדחייה של שלושה חודשים . בפעם השלישית חיכה לשד עורך הדין . אמר הבן השלישי : "פעמיים נתת ארכה לאבי ואני יודע שאין לצפות ממך שתעשה זאת שוב . אבל , האם תסכים להיענות לבקשה אחרונה ? אנא , תן לאבי ארכה עד שייגמר בדל הנר הזה " , והוא הצביע על הנר שדלק על השולחן . היה זה בדל נר קטן , והשד הסכים . אך שמע עורך הדין כי השד מסכים , נטל את בדל הנר , כיבה אותו בנשיפה ושם אותו בכיסו , וזהו זה . לא הייתה לשד בררה , והוא הסתלק מבלי שייטול את נשמת האב . ולסיום , אל נאריך בדברים : "בטחו בעורך דין , אפילו על השד יערים ... " ! ? מתוך ; אבס שלמה , האיש הממני כ 1 > תי בעולם , . 7 מצאו אגדה "קלסית , " כמו למשל סינדרלה , או אגדה פחות מוכרת . נתחו אותה לרכיבי שיח הסיפור . שימו לב למבנה הפתיח והסגיר . האם הם נוסחתיים ? האם הם מתקשרים זה לזה ? פעילויות בנושא : עלילה / הערכה ( מומלץ : . 8 ( 8 בחרו קטע בן 15 שורות מתוך הסיפור "העוגה . " ודאו שהקטע יכיל אפיזודה או כמה אפיזודות . סמנו בו את רכיבי העלילה ואת רכיבי ההערכה : סמנו רק את החלקים המתארים התרחשויות . כל היתר הם רכיבי הערכה . . 9 בחרו סיפור אחד מן הסיפורים שאספתם וכתבתם , או מן הסיפורים שביחידה זו . חפשו בסיפור רכיבי עלילה ורכיבי הערכה , ותכננו כיצד הייתם מציגים אותם בסרט . שימו לב : האירועים ניתנים לייצוג חיצוני ואילו רכיבי ההערכה מחייבים "פטנטים" של בימוי כדי להפנות אליהם את תשומת ליבו של הצופה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר