עמוד:65

פוק ב : המבנה של שיח הסיפור יש סוגים רבים ושונים של סיפורים : מאגדות ועד סיפורי מתח , ממשלים ועד קוריוזים מחיי היום יום , מסיפור אמנותי ועד ידיעה עיתונאית . ובכל זאת מה משותף להם ? מדוע הם נקראים "סיפור ? " ובקיצור : מהו סיפור ; מה הופך טקסט לשיח סיפור ? מהן תכונותיו של שיח הסיפור ? קצרים , נובלות ורומנים ; ויש גם סיפורי חיים - ביוגרפיות ואוטוביוגפיות וסיפורים היסטוריים , ועוד ועוד . אין סוגה נפוצה יותר משיח הסיפור . יש סיפורים "נמוכים , " המסופרים בלשון פשוטה ואפילו בסלנג , ללא אמצעים אמנותיים רבים , ויש סיפורים " ספרותים / ' הכתובים בלשון יפה ולעתים נמלצת , שבהם אפשר ליהנות מן הלשון עצמה לא פחות מאשר מן הסיפור . שיח הסיפור נועד לאפשר לנו לחלוק את חוויותינו עם זולתנו להנאת כולנו . פעילויות תרגול : סימני היכר ( בחרו ארבע פעילויות ( . ft אנו מוקפים בסיפורים בחיי היוס יום . נסו להיזכר באילו סיפורים נתקלתם ביומיים האחרונים . ציינו את סוגם ( ידיעה עיתונאית , מקרה שקרה למישהו , סרט טלוויזיה וכדומה . 2 . ( בחרו סדרת טלוויזיה אהובה עליכם במיוחד וצפו בפרק הקרוב . כתבו את סיפור העלילה של הפרק . נסו לחשוב - מה בחרתם להדגיש ? באיזה אופן עשיתם זאת ? האם ייתכן שצופה אחר היה מדגיש זווית אחרת ? . 3 פעילות קבוצתית . חשבו על אירוע שקרה ככיתה , בכית הספר או מחוצה לו , וכתבו את מהלכו . קראו דוגמאות אחדות ובדקו במה מתבטאת הראייה הסובייקטיבית של כל אחד מהכותבים . נסו לגלות מהי ה"מסננת" שהפעיל כל מספר . A פעילות קבוצתית . גלגולו של סיפור : התחלקו לקבוצות של חמישה שישה תלמידים . כל קבוצה תשב במעגל . אחד התלמידים יפתח ויספר באוזנו של היושב לצידו סיפור קצר ( אפשר להמציא , (! והשכן יעביר את הסיפור בשרשרת ליושב לצידו . בדקו מה קרה לסיפור בגלגולו . מדוע חלו השינויים ? . 5 הנשמה מלאכותית : לפניכם רשימת אמירות . קראו אותה ונסו להפיח בה רוח חיים סיפורית על ידי שינוי סדר האמירות , הרחבת התיאורים , שימוש בדימויים , הוספת נימה הומוריסטית או עצובה וכדומה , עד שיתקבל סיפור חי . - היה זה יום חמסין - שנת הלימודים באה כמעט אל קיצה - ריח הים עלה בדמיונו של כל אחד מאתנו - היינו חמרה מגובשת פרט ל"מיקי המוזר" - השיעור השביעי נשכח מכולנו כאחת - חזרנו לעת ערב ללא מענה לשאלות הורינו . 6 שוחחו עם סבא או סבתא . בודאי יש לכל אחד מהם סיפור חיים מרתק . כיצד הגיעו ארצה ; האם עברו תלאות בדרך ; או שמא נולדו בישראל ויש להם סיפור מעניין מתקופת ההתיישבות החלוצית , ממלחמות ישראל , מתקופת הקמת המדינה ? כיצד הכיר סבא את סבתא ? האם זה סיפור מרתק ? כתבו את הסיפורים ושמרו אותם להמשך הפרק . פסקו בהתאם לכללי הפיסוק ( עמ' . 7 . ( 484 יש לכם חתול או כלב ? האם הייתה לכם בעבר חיית מחמד ? ספרו את סיפורו . איך הגיע אליכם , מה היו תכונותיו , מה קרה לו ? האם ניתן תמיד לבנות מתולדות חייה של חיית המחמד סיפור מעניין ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר