עמוד:61

פרק א : סימני תינו א . ו הסיפור ומקומו בחיינו מי אינו אוהב לשמוע או לקרוא סיפור מעניין , לבקר בהצגת תיאטרון או לצפות בסרט קולנוע או טלוויזיה המספרים סיפור מרתק ? " אבא , ספר לי סיפור " , מבקש הילד לפני השינה . "תשמעי סיפור " , אומרת הנערה לחברתה . "מה הסיפור שלך " ? שואל בלגלוג איש את רעהו . "סיפורי סבתא " , קובעים השומעים על עלילותיו של פלוני " . סיפור מצוץ מהאצבע" ו"סיפורי אלף לילה ולילה " , מציינים אחרים . הכול יודעים לספר והכול אוהבים להקשיב לסיפור מעניין ( אף כי לא תמיד מאמינים לו . ( הסיפורים מקיפים אותנו , בין שאנו צעירים או בוגרים , משכילים או מרים , יודעי קרוא וכתוב ואנאלפביתים , בני עם זה או אחר , שייכים לתקופה זו או אחרת . בני האדם הקדמונים ידעו גם הם לספר סיפורים , והשאירו אחריהם כתבים מפורטים הכוללים סיפורים מרשימים כמו סיפורי התנ"ך , הברית החדשה , האיליאדה והאודיסאה . הם חרתו את סיפוריהם האישיים ואת תיאור מהלך חייהם ( ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות ) על גבי לוחות אבן , על מצבות ועל שערי ניצחון . בחברות שהכתב אינו נהוג בהן - מעבירים את הסיפורים בעל פה מדור לדור . הכרת הסיפור , הן כמאזינים וקוראים והן כמספרים או כותבים , משותפת לכולנו . מחקרים מצאו שילדים בגיל בית ספר , בני נוער ומבוגרים כאחד , יודעים היטב כיצד לספר סיפור וכי מיומנות זו מבוססת על ידע מושרש ועמוק . אתם בוודאי קוראים סיפורים מגיל צעיר , ושומעים סיפורים מבני משפחה , חברים וידידים - סיפורים אישיים , סיפורי חיים , סיפורים המתארים את קורות האנשים בזמנים מסוימים , והרבה סיפורים בדויים . אתם גם צופים בסרטים ובטלוויזיה והולכים להצגות . בוודאי קראתם או הקשבתם לרומנים רומנטיים , לסיפורי מתח , לסיפורי עם , לסיפורי מדע בדיוני , לסיפורי אגדות , לסיפורי אימה , לסיפורי מסע , לביוגרפיות , לסיפורי ילדים , לסיפורים מעניינים ולסיפורים משעממים . ללא ספק , הכרתם סוגים רבים של סיפורים . א 2 . פעילות הכנה : תשמעו סיפור העלו בזכרונכם סיפור כלשהו - סיפור שמישהו סיפר לכם , משהו שקרה לכם , ספר שקראתם , סיפור שאהבתם בילדותכם , ואולי אפילו הפרק האחרון בסדרת הטלוויזיה שאתם צופים בה . כן , כל אלה סיפורים . א . רשמו בקצרה את הסיפור כטיוטה , והקדישו זמן לשכתוב . ב . ספרו את הסיפור לחבריכם , והאזינו לסיפורי אחרים . ג . האם נהניתם מן הסיפורים ? הסבירו מה גרם לכם הנאה בסיפור . ד . נסו למיין את הסיפורים לסוגים שונים . ה . בכיתה תוכלו לאסוף את טיוטות הסיפורים בקלסר . הצמידו לכל סיפור כרטיסייה ובה פרטים על הסיפור : שם הסיפור , שם המספר , הנושא , תמצית . תוכלו להשתמש בטקסטים אלה במהלך הפרק - להתבוננות , לחקירה , לבדיקת המאפיינים של הסיפור ולתרגול . הנה סיפור מסוג סיפורי ההפתעה . מתוארת בו הפתעה שקרתה לשלושה חברים שנסעו יחד לעיר האורות . ביחידה זו נתאר את הסתה "שיח סיפור" - הטקסט הסיפורי , ובלע"ז : "נאךאטיב . " בשנים האחרונות התפתחה בקרב אנשי הלשון ההכרה שלטקסט הסיפור יש כללים משלו , מבנה על אופייני ומבנים לשוניים המשרתים את מבנה העל . המקצוע "ספרות" בבית הספר מוקדש כולו לשירה ולסיפורת ( פרוזה . ( לא נפלוש כאן לשטחו של מקצוע זה . ביחידה הנוכחית ננתח את שיח הסיפור מבחינה לשונית , ונדון במאפייניו לעומת סוגות אחרות , כמו למשל טקסט עיוני או טקסט הפעלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר