עמוד:55

פעילויות בנושא : אופי שמני ( מומלץ : ( 16 , 15 , 14 , 11 . 10 בחרו טקסט עיוני כלשהו בספר לימוד , בעיתון , בספר יעץ וכדומה . א . אתרו בטקסט שמונה משפטים שמניים . העתיקו ונתחו אותם מבחינה תחבירית . ב . התבוננו במשפטים . מיהם נושאי המשפט במאמר העיוני ? אנשים וחיות או מושגים ותופעות ? בדקו את הנושא התחבירי בכל משפט . רשמו בטור אחד את הנושאים שהם אנשים וחיות , ובטור אחר - נושאים שבהם מושגים ותופעות . . 11 מצאו 10 צירופים שמניים בקטע "שמורת אירוס הארגמן בנתניה" ( עמ' . ( 54 מצאו בכל צירוף את הגרעין ואת המשלימים = ) הלוואים . ( ציינו את סוג המשלימים ( תואר , סומך , צירוף יחס , פסוקית . 12 . ( אמיתי , לאומי , אנושית - כולם תארים שנגזרו על ידי הסופית -םי . תארים רבים כאלה נמצאים בטקסט העיוני . חפשו 15 תארים כאלה במאמר "ישראל לקראת תור הזהב של הזדמנויות היסטוריות" ( עמ' . 13 . ( 57 מצאו במאמר "סימן של חינה" ( עמ' 10 , ( 35 משפטים שיש בהם שמות פעולה . א . שחברו את המשפטים על ידי הפיכת שם הפעולה לפועל . כ . מה ההבדל בין המשפט לפני שחבורו לבין המשפט החדש , מבחינת אופיו ואורכו ? דוגמה : טקס משיחת החינה נערך ... לעומת : הטקס שבו מושחים את החינה נערך ... . 14 א . שכתבו את הקטע על הרעלת הנשרים ( בעמ' , ( 21 תוך ניסיון להפוך את מרב שמות הפעולה לפעלים ( בעבר . ( לדוגמה - מאז קום המדינה - מאז שקמה המדינה . ב . השוו בין הקטע המשוכתב לבין הקטע המקורי . מדוע בקטע המקורי נעשה שימוש רב יותר בשמות הפעולה ? . 15 במודעה הבאה תוכלו למצוא שמות פעולה רבים . א . סמנו אותם . ב . נסחו קטע מידע קצר על המקום המתואר במודעה . בקטע שתכתבו , השתמשו בפעלים במקום שמות הפעולה . . 16 חזרו אל קטעי המידע על החלום מתוך הכתבה '' האם סוסים חולמים ''? בעמ' . 43 א . בקטעי מידע נפוצים המשפטים השמניים . מצאו משפטים כאלה בשלושת הקטעים . ב . מצאי את כל הפעלים וסמנו את הזמן הדקדוקי השולט בקטע המידע ? מדוע ? הפסקה הראשונה מתארת התפתחות . איך מתבטא הדבר בפעלים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר