עמוד:49

הפרקים ובין הפרקים . כל קבוצת פרקים עוסקת בסוגה מסוימת , והפרקים בכל קבוצה כזו פותחים בהצגת סימני ההיכר של הסוגה . לאחר מכן עוסק הפרק במבנה הטקסט האופייני לסוגה זו , ואחר כך מפרט את מאפייניה הלשוניים . גם בתוך כל אחד מן הפרקים יש מבנה פנימי מקביל . ההקבלה מקילה על תפיסת הטקסט השלם ועל הבנתו . ג 8 . פעילות הכנה באילת כבר הייתם ? לפניכם שני קטעים המספרים על יופיים וצבעוניותם של הרי אילת . קטע אחד הוא סיפור אגדה וקטע שני הוא טקסט עיוני ( קטע מידע . ( השתמשו בקטעים אלה לחקירה קטנה , שמטרתה להכיר מאפיינים לשוניים נוספים של הטקסט העיוני . בשניהם מספר המילים זהה . הרי אילת - טקסט סיפורי , אגדה לפני שנים רבות , מספרת האגדה , כאשר כדור הארץ היה חסר צבע וגוון , עבר אלוהים עם מכחול והחל לצבוע אותו . את הקוטב צבע בלבן , את יערות העד בירוק כהה , את המדבריות בצהוב ואת הים בכחול . כשהגיע לישראל צבע אלוהים את הגליל בירוק , את סלעי הגולן בשחור , את ים המלח והכנרת בכחול ואת הנגב בצהוב . לבסוף , בנקודה הדרומית ביותר , לא נשאר לו מספיק צבע , וכך נצבעו הרי אילת בערבוביה של כל הצבעים שנשארו : שחור , אדום וצהוב , כשברקע הים הכחול . הרי אילת - טקסט עיוני , מידע שמורת הרי אילת היא אחת מיחידות הנוף המגוונות בישראל , חלון ראווה גיאולוגי למגוון הסלעים שמהם בנוי כדור הארץ . צוקי גרניט שחורים חוצים שכבות בהירות של סלעי גיר , בתווך אבני חול אדומות וברקע , באופק , מי הים הכחולים . מקור הצבעים המגוונים בתהליכים הגיאולוגיים שעיצבו את הנוף של האזור . אין עוד כמעט מקום בארץ שבו נראים התהליכים האלה בצורה כל כך מוחשית וםלטת לעין כפי שהם נראים בשמורת הרי אילת , תהליכים בני מיליוני שנים שחשפו סלעים עתיקים . ? מונוך : רוזנברג נמרוד , טבע הדברים . 31 , א . ספרו כמה משפטים פשוטים יש בסיפור האגדה . וכמה איברים ו / או פסוקיות ( במשפטים מחוברים ומורכבים ) יש בו ? חברו את שני המספרים יחד כדי לקבל את סכום כל הפסוקיות בטקסט . כתבו זאת בטבלה . ב . כמה משפטים בסיפור האגדה הם משפטים פועליים וכמה משפטים הם לא פועליים ? ג . בדקו עכשיו רק את המשפטים הפועליים בסיפור האגדה : בכמה מהם הפועל נתון בצורת עבר או עתיד ? ובכמה מהם הפועל בצורת בינוני ? ד . עכשיו חזרו על אותן פעולות בטקסט העיוני ( טקסט המידע . ( ה . רשמו את תוצאות הבדיקה שלכם , והשוו בין הנתונים של סיפור האגדה לבין אלה של קטע המידע . ו . האם הנתונים דומים ? איזה קטע מכיל יותר פעלים ? באיזה קטע יש יותר משפטים פועליים ? באיזה קטע יש יותר פעלים בעבר או בעתיד ! נסו לנסח השערות על ההבדלים בין מאפייני קטע המידע לעומת מאפייניו של סיפור האגדה . בהמשך , השוו את הממצאים שלכם עם תיאור המאפיינים שלהלן . ג 9 . אופי שמני T " יש להניח שמצאתם שבטקסט העיוני יש פחות פעלים ( בעבר ובעתיד ) ופחות משפטים פועליים מאשר בסיפור . טקסט עיוני מצטיין באופי שמני . כלומר , בהשוואה לסוגות אחרות ( סיפור ומכתב , למשל ) יש בו יותר משפטים שמניים , צירופים שמניים רבים וארוכים , יותר צורות בינוני וצורות סביל ויותר שמות פעולה מאשר פעלים בעבר ובעתיד . משפט פועלי , ראו עמי , 336 משפט לא פועל , ' ראו עמי , 396-393 סוגי צירופים , ראו עמי . 333

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר