עמוד:43

פעילויות בנושא : יסוד מארגן , סוגי היסודות המארגנים ( מומלץ : ( 11 , 8 . 7 בזוגות או בקבוצות . א . בחרו טקסט מידע בן כ 10 שורות . גזרו או העתיקו את המשפטים ובלבלו את סדרם . האם הקטע מובן ? האם ניתן לזכור אותו ! ב . החליפו את הקטעים עם עמיתיכם לקבוצה . ארגנו את המשפטים בצורה ברורה , בסדר הגיוני ורשמו את ניתוח המבנה . האם כולכם יצרתם אותו מבנה ? . 8 קראו את הקטעים שלפניכם , הלקוחים מכתבה בשם "האם הסוסים חולמים " ? זהי את היסוד המארגן בכל קטע , והסבירו מה משווים למה , מהן הסיבה והתוצאה , מהם הכלל והפרטים , מהי ההתפתחות וכן הלאה . ? החלום הוא תופעה גופנית ונפשית , היצירה השכלית של השינה , השונה מהיצירה השכלית של העירות . עד התקופה המודרנית , במשך מאות שנים , נתפסה השינה כמוות , והחלום שימש הנציג הכמעט יחיד שלה . לכן , בסיפורי המקרא ובמיתוסים שונים קיבל החלום משמעות מיסטית , ויוחסה לו יכולת נבואית ותקשורת עם העולם העל טבעי . בתחילת המאה נתן פתיד מקום מרכזי לחלום בהכנת נפש האדם . לדבריו , "החלום הוא דרך המלך לתת ההכרה . " פריצת דרך מחקרית נעשתה בשנות ה 50 עם גילוי "שנת החלום" או שנת הרע"מ . ? רע"מ הם ראשי התיטת של ריצוד עיניים מהיר , ובאנגלית . REM sleep בשנות ה , 50 בעקבות השימוש ברישום גלי המוח , גילו שבזמן שהאדם חולם הוא נמצא במצב גופני שונה לחלוטין מזה שבשינה ללא חלומות . למצב זה של שנת חלום יש כמה מאפיינים גופניים : תדירות גלי המוח שונה מזו שבשאר השינה , ריצוד העיניים מהיר , והשרירים מצויים במצב של רפיון הדומה לשיתוק . בזמן החלימה משותקים העצבים שמעצבבים את השלד , ולכן בשעת חלום איננו יכולים להזיז את הידיים , הרגליים או הראש . אגב , יש תופעה של שיתוק לילי , שבה אנשים יוצאים משנת החלום אבל רק אחרי כשנייה הם משתחררים מהשיתוק . בשנייה הזאת הם מרגישים ערים אך אינם יכולים לזוז , ומובן שזה מצב מטריד מאוד . ? הדעה הרווחת היא שחלומות אורכים שניות ספורות גם אם עלילתם ארוכה ומורכבת , אך דעה זו שגויה . חלום עשוי להימשך עד שעה וחצי . מחזור השינה מורכב מ 5 שלבים . השלב הראשון הוא דמדומי השינה . השלב השני הוא שלב השינה השטחית שהוא בערך 50 % מהשינה כולה . השלבים השלישי והרביעי הם שלבי השינה העמוקה , שבה נמצאות המחשבות והשלב החמישי הוא שנת החלום . בסך הכול יש 5 מחזורים בלילה . מכיוון שכל מחזור אורך כ 90 דקות , 5 מחזורים הם 7 . 5 שעות , שהן הזמן הממוצע שאדם מבלה בשינה . כתחילת הלילה , במחזור הראשון , ישנים בעיקר שינה עמוקה ורק כ 3 עד 5 דקות שנת רע"מ . אך ככל שעובר הלילה משתנה היחס בין השינה העמוקה ושנת הרע"מ , ולקראת הבוקר תופסת שנת הרע"מ כשעה עד שעה וחצי מן המחזור כולו . החלום האחרון של הלילה הוא אם כן החלום הארוך ביותר . ? מתיך , דנן a < משקפיים . . 9 בחרו טקסטים מן היחידה הנוכחית , המוקדשת לטקסט עיוני , ונסו לזהות את היסוד המארגן בכל קטע . מיינו את היסודות המארגנים לסוגיהם השונים : כלל ופרט , סיבה ותוצאה , השוואה , התפתחות . . 10 פעילות בזוגות . כל התלמידים בכיתה יכתבו קטע מידע בנושא אחד , למשל : שוויון בין המינים ( אפשר לבחור כל נושא אחר . ( כל זוג תלמידים יבחר יסוד מארגן כרצונו : כלל ופרט ( מושג והסבר , תופעה ופירוט , הכללה והדגמה , ( סיבה ותוצאה , השוואה וניגוד או התפתחות . קראו חלק מהקטעים בכיתה ונסו לזהות את היסוד המארגן . . 11 בקטעים שלפניכם יש יסודות מארגנים שונים . א . זהו בכל טקסט מהו היסוד המארגן והסבירו מהו הכלל ומה הפרט , מה משווים למה , מהן הסיבות ומהן התוצאות , מהי ההתפתחות . ב . תנו כותרת מתאימה לתוכנו של כל קטע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר