עמוד:27

טקסטים עיוניים באותו נושא יכולים להתאפיין בקשרים ( יחסים ) לוגיים שונים . למשל , שני טקסטים של ביקורת על אותו סרט הטוענים : זהו סרט רע ! טקסט אחד מנתח את הסיבות לטענה הזאת ( סיבה ותוצאה , ( והטקסט השני משווה בין מרכיבי הסרט לבין סרט אחר של אותו במאי . בעזרת ההשוואה מנסה הכותב להוכיח שהסרט הנדון הוא סרט רע . הגיוון במבנים ובקשרים הלוגיים בין החלקים ( קרובים או רחוקים ברצף הטקסט ) נתונים לשיקול דעתו ולבחירתו של הכותב . בחירה זו מבטאת את היצירתיות של הכותב ואת המקוריות שלו , כשם שתכונות אלה מתבטאות גם בבחירות אחרות : בחירת הדוגמאות ובחירת סגנון הכתיבה . נדגים כמה מן הקשרים הלוגיים האלה , כפי שהם מופיעים בטקסטים עיוניים - אם כיסוד מארגן של כל הטקסט , ואם כקשר לוגי בין אחדים מחלקיו . ב 6 . קשו '' כלל ופוט " היסוד כלל זפרט יכול להופיע בטקסט בצורות שונות : ביטוי מכליל ופרטים שמדגימים אותו ; רעיון מופשט ומקרים הממחישים אותו ; הכללה והסקת מסקנה ממנה לגבי פרט מסוים ; תופעה וניתוח חלקיה . גם סדר הדברים עשוי להשתנות . הטקסט יכול להתחיל מהצגת התופעה ולעבור לניתוח , להסבר , להמחשה ולהדגמה - ברצף . אפשר לעבור מהכלל אל הפרטים ( אינדוקציה , ( כמו למשל בקטע על צורת החיים במשפחה הערבית , בעמ' . 24 לעתים הסדר הפוך - עוברים מתיאור פרט או מקרה מסוים אל ההכללה ( ןדוקציה . ( כתיבה מן הפרט אל הכלל מנוצלת ליצירת עניין ראשוני ומיידי אצל הקורא . טקסט כזה נפתח בתיאור מקרה פרטי המהווה דוגמה למידע כללי , ורק אחר כך באה ההכללה . לדוגמה , הקטע הבא פותח מאמר עיוני על מגפות בקרב הטורפים הגדולים : באפריל 1995 נתקלתי לראשונה בשמורת המסאי-מארה בקניה כלביאה חולה שכמעט נדרסה בשוגג על ידי רכב הספארי שלנו . הלביאה לא שלטה על שריריה , התקשתה לעמוד על רגליה ורעדה . היא הייתה חסרת אונים לחלוטין ונראתה נפחדת . נראה היה שאיבדה כמעט לחלוטין את הקשר לסביבתה הטבעית . ניסינו לברר מה קרה לה , אך לבסוף הנחנו לה לנפשה . למחרת בבוקר מצאנו שאבדו עקבותיה ולא היה לי צל של ספק שלא עברה את הלילה , לאור מספרם הרב של הצבועים המנומרים ששוטטו בסביבה . הייתה זו הפעם הראשונה שבה נתקלתי בעדויות ממשיות על מגפת הכלביים שפקדה בסוף ינואר 1994 את אוכלוסיית האריות בפארק הסךנגטי שבטנזניה . מדיווחים ראשונים עלה כי בתוך זמן קצר מתו בעקבות המחלה כ 80 % מלהקות האריות הגדולות הנחקרות בסרנגטי וכשמורת המסאי מארה בקניה , שהיא המשכה הטבעי של המערכת האקולוגית המפורסמת בעולם . התפרצויות אלימות של נגיפים בקרב חיות בר הן נושא חדש יחסית , במחקרים העוסקים בביולוגיה של שמירת הטבע . ( Biology Conservation ) נגיפים כאלה , כמו נגיפים התוקפים את משפחת הכלביים , ידועים בקרב חיות בית ובקרב טורפים בני משפחה זו , אך פגיעתם באריות , הנמנים עם משפחת החתוליים , הם תופעה חדשה יחסית . ? מתון : חז נדב , נ : » : ' א . > הפסקה הפותחת בקטע זה היא למעשה סיפור קטן על מקרה , ויש לו מאפיינים של כתיבה סיפורית . אולם הכותב משלב את הסיפור בטקסט המידע , כדי לעניין את הקורא וכדי להמחיש לו את התופעה שהוא רוצה לתאר . רק אז הוא עובר להכללות . כלומר , המבנה כאן הוא : מן הפרט אל הכלל , מן הדוגמה אל ההכללה . ב 7 . קשו "סיבה ותוצאה " טקסטים עיוניים בנושאים שונים יכולים להיבנות מקשר של סיבה ותוצאה . כך , למשל , בנויים לעתים טקסטים העוסקים בסיבות למלחמה כלשהי , בסיבות להתפתחות אופנת בגדי הספורט , או בגורמים לשגשוג כלכלי . הטקסט יציג את הסיבות לתופעה הנידונה ו / או את התוצאות הנובעות ממנה . קשר "סיבה ותוצאה" יכול להיות היסוד המארגן של כל הטקסט , או לקשר בין חלקים משניים שלו ( פסקות , משפטים . ( ייתכן גם גיוון ברצף הופעתם של החלקים.- השוו לכלל ופרט במילים , היכללות עמי . 434 השוו לתחביר , עמי . 369

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר