עמוד:20

פ ע ילויות תרגול : סימני היכר פעילויות בנושא : טקסט מידע ( מומלץ ( 3 , 2 . . 1 מצאו שני טקסטים של מידע , מתוך אנציקלופדיה או מספר לימוד ארור . א . כתבו על אילו שאלות עונה כל טקסט מידע . נסחו כמה שאלות לכל טקסט . ב . בדקו : האם הטקסטים מוסרים עובדות , תופעות , אמיתות - או רגשות , דעות , חוויות ? . 2 שלושת הקטעים הבאים עוסקים בנושא אחד : סמים . א . קראו אותם וזהו איזה מביניהם הוא טקסט מידע . נתחו לפי מה שיערתם זאת . ב . נסו לשער מאילו סוגות של טקסטים נלקחו הקטעים האחרים . קטע : 1 הסמים , שהם חומרים המסוגלים לגרום לתופעות נפשיות מסוגים שונים , היו מוכרים לאדם למן שחר ההיסטוריה האנושית , ונראה שהופקו מצמחים שונים בכל רחבי תבל . ברבות מן התרבויות הקדומות היה השימוש בהם חלק מן הפולחן הדתי : באמצעותם היו המאמינים נכנסים למצבים של הזיות וחלומות בהקיץ , שנתפשו כ"התמזגות עם האל . " ? מת ^ א ^ יקל ^ דיה > כנה-לר , ס . קטע : 2 אמור "לא" לסמים תן סיבה - אמור "לא , אני מרגיש מצוין גם בלי סמים . " היה עסוק - "לא תודה , אני הולך עכשיו ל " ... היה מוכן לאפשרות שיפעילו עליך לחצים , אל תיכנע להם ! ? מתיל : ע )» פיקים קטע : 3 הסיגריה חזרה והגיעה אלי . לרגע היססתי . לא יודע מה קרה לי . למשך שנייה נתקפתי פחד . המראה הזה של כינרת הבהיל אותי כהוגן . אף פעם לא ראיתי מישהי במצב כזה . האם היא הולכת למות ? האם לקחה מנת יתר ? האם היא מכורה ? האם הסמים חיסלו אותה ? כל מה שקראתי בעיתונים , כל מה ששמעתי - הכל צף והתערבב במוח י . ? מתוך ; רון-פדר עמית גלילה , מסטול . . 3 קראו את המודעה הבאה וכתבו במקומה קטע מידע רצוף . שלבו את כל הפרטים הנזכרים במודעה בתוך קטע המידע . אפשר להוסיף מילים ומשפטים ואף לשנות סדר , כדי ליצור רצף . פסקו את קטע המידע לפי כללי הפיסוק . פעילויות בנושא : טקסט טענה ( מומלץ : ( 4 A א . בחרו את אחד הנושאים המעניינים אתכם : אופנה של בני העשרה ; מזון מהיר ; תרבות הרייטינג ; הגיל לקבלת רשיון נהיגה וכדומה . ב . נסחו טענה המתייחסת לנושא שבחרתם . לדוגמה : אם הנושא הוא '' עולם הבידור , " טענות הקשורות לנושא זה יכולות להיות : - עולם הבידור הוא חלק מתרבות הפנאי . - כשהמצב קשה עולם הבידור פורח . - עולם הבידור מושפע מן הטלוויזיה . ג . כתבו טקסט טענה בן עמוד אחד , המפתח את טענתכם : מסביר את התופעה , מפרט את מרכיביה , מדגים את ביטוייה , בוחן סיבות ותוצאות וכן הלאה . פסקו את הטקסט לפי הכללים . תקציר כללי הפיסוק , ראו עמי . 484

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר