עמוד:19

א 0 . ו לא רק בטקסט עיוני אותן מטרות של שכנוע , של ביקורת ואפילו של פרשנות , הצגת טענה ומסירת מידע , עשויות להופיע לא רק בטקסט עיוני רחב אלא גם ב"טקסט זעיר" כמו במודעות , במכתבים , בכתובות גרפיטי , בסיסמאות או בפרסומות המופיעות כערוצי תקשורת שונים , כגון עיתונות , רדיו , טלוויזיה , אינטרנט , כתובות אלקטרוניות , שלטי חוצות , סטיקרים ועוד . ביקורת ושכנוע יכולים להיות מולחנים ומושרים - ואז זהו שיר מחאה , או שהם מאופיינים בקו היתולי - ואז לפנינו קריקטורה . מהו , בכל זאת , ההבדל בין הטקסטים הזעירים הללו לבין טקסט עיוני ? ההבדל העיקרי הוא שהטקסט העיוני פונה לחשיבה ההגיונית ונובע ממנה , ואילו טקסטים של פרסומות , סיסמאות ודומיהן מנסים להשפיע באופן מיידי בעזרת תחושות , לפעמים אפילו בניגוד לחשיבה ההגיונית . כמו כן הדבר מתבטא ברוחב היריעה ובמורכבות : בטקסט עיוני מרחיבים את הדיבור כדי למצות את הנושא , כדי לבסס את הדברים על הוכחות ועל עובדות , כדי להדגים ולהמחיש את הרעיונות המופשטים והמורכבים או כדי לפנות יותר אל החשיבה ההגיונית ופחות אל הרגשות . לכן , בטקסטים עיוניים מכל סוג - גם טקסטים של שכנוע , של פרשנות או של ביקורת - ניתן למצוא קטעים של מידע אובייקטיבי , קטעים של ניתוח וקטעים של טיעונים לוגיים . את אלה לא נמצא בדרך כלל בפרסומות . הבדל נוסף הוא בצורת הביטוי : בטקסט העיוני הרעיונות מנוסחים במשפטים שלמים , לרוב ארוכים , ברצף מתמשך של טקסט . הם אינם מוצגים בפעלולים חזותיים , במילה בודדת או במשחקי מילים קצרים , כפי שהם מופיעים בפרסומות ובסיסמאות . בטקסט העיוני הדברים מאורגנים במבנה הגיוני , היררכי ומקושר , בתבניות לשון מורכבות ובמשלב לשוני גבוה יחסית . מאפיינים אלה אינם מצויים בסיסמאות , בפרסומות ובמודעות . המבנה המיוחד לטקסט העיוני - מבנה שאינו קיים בסיסמאות , בפרסומות ובמודעות - יתואר בפרק הבא . א . ו ו סיכום : סימני היכר הטקסט העיוני נמצא באנציקלופדיות , בספרי לימוד , בעיתונים , באינטרנט , בספרי מדע וכדומה , והוא עוסק בנושאים שונים . טקסט עיוני רחב היקף ומורכב נקרא מאמר . לטקסט העיוני כמה סוגי משנה , שהם פועל יוצא של מטרת הכותב : טקסט מידע - טקסט המביא עובדות על עניין מסוים , תופעה , מושג , תהליך . טקסט טענה - טקסט הטוען טענה , מסביר אותה ומעמיד אותה לבחינה ולהוכחה . טקסט פרשנות - טקסט המפרש פעולות , תופעות וטקסטים כתובים מזווית ראייה ייחודית . טקסט ביקורת - טקסט המבקר לשלילה או משבח באופן מנומק מעשים , מצבים או יצירות אמנות . טקסט שכנוע - טקסט המנסה לשכנע מישהו לקבל דעות או לעשות מעשים . למרות ההבדלים בין הסוגים - כולם שייכים לכתיבה עיונית , המסתמכת על עובדות ואמיתות , נובעת מחשיבתו הלוגית של המוען , פונה לחשיבתו של הנמען ושואפת לאובייקטיביות . ברוב הטקסטים העיוניים המוען והנמען אינם מפורשים , ובכל זאת רצוי שהמוען יתחשב בקהל היעד המשוער של דבריו ויתאים את הטקסט לידיעותיו ולמידת התמצאותו בנושא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר