עמוד:14

פוק א : סימני היכר הטקסט העיוני מציג ומסביר עובדות ואמיתות , מלבן מושגים ורעיונות , מעיין בתופעות , בתהליכים ובאירועים ודן בבעיות . טקסט עיוני רחב היקף הוא המאמר . כדרך כלל הוא דן בנושאים מורכבים , לעתים מופשטים , המצריכים חשיבה מעמיקה הן מצד הכותב והן מצד הקורא . במאמר העיוני מובעות לעתים גם דעה או השקפה , ומובאים בו שיפוט והערכה . במילים אחרות , בטקסט העיוני בכלל ובמאמר בפרט יש מידה רבה של מורכבות והעמקה , ומכאן נובעים הגיוון והמורכבות שמאפיינים את מטרות הכתיבה , את עמדות המוען והנמען , את מבני הטקסט ואת המבנים הלשוניים שבו . על כל אלה - נדבר בפרק הזה . טקסטים עיוניים יכולים להימצא באנציקלופדיות , בכתבי עת , בספרי עזר ובספרות מקצועית . אפשר למצוא טקסטים כאלה בעיתון - בחלקים שאינם מיועדים לידיעות : טקסטים פוליטיים וכלכליים כמו גם טקסטים המנתחים יצירה ספרותית או אירוע ספורט . עבודות חקר של תלמידים , חיבור עיוני או דיון בכתב ( בספרות , היסטוריה , מקרא וכדומה ) - גם הם מהווים סוג של טקסט עיוני . כתיבה עיונית היא גם הכתיבה האקדמית , הנהוגה באוניברסיטאות והמבטאת את תוצאות עבודתם ומחקריהם של אנשי המדע . א . ו מטרות הטקסט וסוגיו מטרות שונות עשויות להביא לכתיבת טקסט עיוני . בהתאם למטרות אלה ניתן להבחין בין כמה סוגי משנה של הכתיבה העיונית , וביניהם : טקסט מידע , טקסט טענה , טקסט פרשנות , טקסט ביקורת וטקסט שכנוע . במאמר אחד יכולים להיות סוגי טקסט שונים - פסקה אחת שיש בה מידע , פסקה אחרת המכילה פרשנות ופסקה נוספת בעלת מאפיינים של טקסט שכנוע . לעתים קרובות , בשל העירוב קשה לקבוע לאיזה סוג משנה הטקסט שייך . טקסט מידע - בדרך כלל מציג עובדות , תופעות ואמיתות שונות . הוא מסביר אותן , מפרט אותן , מציג את הקשרים שביניהן וכדומה . מטרתו היא עצם העברת המידע לקורא . טקסטים רבים של מידע נמצאים באנציקלופדיות , בספרי לימוד , באינטרנט , בעלוני מידע שונים ובשלטים . למשל , טקסט מידע על תאונות דרכים בארץ יכול להביא עובדות שונות ומידע מגוון על מספרי התאונות , על מאפייני המעורבים בהן , על המקומות שבהם מתרחשות התאונות , על איכות הכבישים בארץ וכן הלאה . טקסט טענה - מציג טענה כלשהי , כגון : מספר משמעותי של תאונות נגרמות בסביבת ביתו של הנפגע . מטרתו של טקסט הטענה היא להראות או להוכיח את נכונותה של הטענה . הוא יכול לעשות זאת בעזרת הצגת ממצאים סטטיסטיים וניתוחם , או בעזרת השוואה לתופעות דומות בהקשרים אחרים ( לדוגמה : השוואה לנתוני תאונות הדרכים במדינות אחרות בעולם . ( כלומר , טקסט טענה מתבסס אמנם על מידע , אך זהו מידע שזקוק להסבר , לניתוח , להוכחה . טקסט פרשנות - מציג זווית ראייה ייחודית של הכותב בעניין מסוים . למשל , הכותב יכול להתעמק בהבנה של תופעת התאונות , לנתח אותה מבחינת הסיבות , התוצאות או ההשלכות ; אך בניתוח התופעה יכול הכותב להוסיף את דעתו , את תפיסת עולמו , את זווית הראייה שלו לגבי אותה תופעה . בדוגמה של תאונות הדרכים , נוסף לעצם הטענה שיש בארץ תאונות רבות , יובאו בטקסט דברי פרשנות לתופעה ( הכותב עשוי לטעון , לדוגמה , שהסיבה לתאונות הרבות היא חוסר סובלנות כלפי הזולת . ( טקסט ביקורו ! - אם אדם כותב על נושא מסוים , אך מטרתו העיקרית היא לבקר את פעולתם הבלתי מספקת של מוסדות או גופים המופקדים עליו , הרי הוא כותב טקסט ביקורת . לדוגמה , מי שכותב על תאונות דרכים , יכול לבקר את המוסדות המופקדים על תשתיות התחבורה או על חינוכו של דור נהגים חדש . הביקורת על פעולת המוסדות תהיה המסר העיקרי שלו . היא מתבססת על פרשנות , אך נוספים בה גם שיפוט והערכה . אתם יושבים בכיתה וקוראים בספר לימוד - קרוב לוודאי שאתם קוראים טקסט עיוני . אתם פותחים ספר עזר - אנציקלופדיה או מילון - סביר שאתם מעיינים בטקסט עיוני . אם אתם מכינים עבודה בהיסטוריה , בגיאוגרפיה או במקרא , ייתכן מאוד שאתם כותבים טקסט עיוני , לפחות בחלקים מהעבודה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר