עמוד:7

שלב א : משחק תפקידים מציגים לפני הילדים סיפור מקרה ומזמינים אותם לדיון . לדוגמה : באחת הכיתות בבית הספר אחת הבנות , שנהגה לחגוג את יום ההולדת שלה עם כל ילדי הכיתה , החליטה לחגוג השנה בדרך אחרת . לאחר התלבטויות רבות היא בחרה שבע חברות טובות והזמינה אותן למסיבת פיג'מות בביתה . ממשיכים ומקשרים את סיפור המקרה לילדים שבכיתה . למשל : גם אצלנו בכיתה מתלבטים לפעמים בנושא חגיגות יום הולדת , ולכן כולנו נדון בנושא הזה : את מי מזמינים למסיבה - את כל הילדים או רק חלק מן הילדים ? אומרים לילדים שלנושא כזה יכולים להיות כמה היבטים , וכדי להבין אותם אפשר להסתכל עליהם מנקודות מבט של דמויות שונות שקשורות לעניין - ילדת יום ההולדת , החברות שהוזמנו , ילדי הכיתה שלא הוזמנו , ההורים של ילדת יום ההולדת וכו . ' מכינים עם הילדים את רשימת הדמויות הרלוונטיות לנושא . מחלקים את ילדי הכיתה לקבוצות ; כל קבוצה מייצגת את אחת הדמויות המעורבות במקרה שנבחר . בכל קבוצה מתנהל דיון , ובו המשתתפים מגבשים לעצמם עמדה מנומקת , דרך עיני הדמות שהם מייצגים . הערה דידקטית : כדאי לשקול איך לחלק את הילדים לקבוצות - אפשר ליצור קבוצה אחת של ילדים שבדרך כלל אינם מדברים , כדי לעודד אותם לדבר בסביבה שאין בה מי שישתלט על השיחה ; אפשר ליצור קבוצה שיש בה גם דברנים וגם שתקנים ; וכדומה . בזמן הדיון בקבוצות מבקשים מהילדים לכתוב לעצמם נקודות שיעזרו להם לארגן את הנימוקים . אחר כך יצטרכו להציג את הנימוקים בדיון לפני הכיתה . חשוב להבהיר לילדים שכתיבת הנקודות משמשת רק לארגון ולתזכורת של הדברים . אין הכוונה לכתיבה מלאה של הנימוקים אלא לכתיבת נקודות בלבד , כדי שהנציג שידבר לאחר מכן במליאה ידבר באופן שוטף ולא יקרא את הדברים מן הכתב . את מי להזמין למסיבת יום ההולדת ? דיון בנושא חברתי נקודת המוצא לדיון היא סיפור מקרה שהמורה מספרת לילדים בעל פה . בסיפור המקרה מתעוררת דילמה מורכבת כלשהי , והילדים מוזמנים להציג היבטים שונים שלה . הנושא הזה הוא רק דוגמה , ואפשר להעלות נושאים חברתיים אחרים , כאלה שהתעוררו בכיתה וכאלה שהיו יכולים להתעורר בכיתה . חשוב שהנושאים יהיו מורכבים כדי שיוכלו לעורר תגובות על היבטים שונים שלו . הצעות לנושאים נוספים מופיעות בהמשך היחידה ( עמ' . ( 11

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר