עמוד:6

שלב מקדים : תרגיל בהקשבה לעתים קרובות , כאשר נערכים דיונים בכיתה , ילדים מתמקדים בהבעת דעותיהם במנותק ממה שנאמר לפני כן . המטרה העיקרית של שלב זה היא ללמד את הילדים להקשיב זה לזה ולהתייחס לדברים שנאמרו . הם ישתמשו במיומנות הזאת בדיונים העתידיים . נושאים חברתיים קרובים ללבם ולעולמם של הילדים . בדיונים בנושאים חברתיים התלמידים יכולים לענות , להדגים ולהתדיין על סמך הידע האישי וניסיון חייהם . אפשר לקיים דיון כזה גם בעקבות טקסט מסוים בנושא חברתי שקוראים אותו במיוחד למטרה זו , ובמהלכו מבססים את הנימוקים השונים בעזרת ציטוטים מן הכתוב . מכינים כמה היגדים בנושאים שונים , הנוגעים לחיי היום יום של הילדים , ושיש להם אפשרות להביע את דעתם בהם . למשל : בחופשת הקיץ הילדים צריכים להתבטל ולנוח . בחופשת הקיץ הילדים צריכים להכין שיעורים כדי שלא ישכחו את מה שלמדו . בחופשת הקיץ הילדים צריכים גם לנוח וגם ללמוד . בחופשת הקיץ הילדים צריכים המון פעילויות . עובדים בזוגות . כל זוג מקבל נושא לדיון ( ובו כמה היגדים . ( כל אחד מבני הזוג בוחר את העמדה המתאימה לדעתו ( אין הכרח שיבחרו בדעות שונות , שניהם יכולים לתמוך באותה הדעה . ( אחד הילדים מביע את דעתו . התפקיד של בן הזוג להקשיב עד הסוף , בלי להתפרץ לדבריו , ואחר כך להגיב . כדאי להמליץ לכל אחד מהילדים לרשום לעצמו בנקודות מה אמר בן הזוג שלו , מה היו הטיעונים שלו , למען השלב הבא . מזמינים כמה ילדים להציג לפני הכיתה את הטיעונים שהועלו בדיון הזוגי - המציג יחזור על המילים והטיעונים של בן זוגו לדיון " ) דן אמר ש . ( " ... הם יכולים להיעזר ברשימה שהכינו בשלב הקודם , בעת ההקשבה . מזמינים כמה ילדים ומבקשים מהם להעלות את הטיעונים שלהם בנושא , כל אחד יעלה את הטיעונים שלו . האחרים מקשיבים ולא מתפרצים לדבריהם . המורים , כמנחי הדיון , משקפים לילדים את מה שנאמר ומוסיפים הערות לאחר כל התבטאות . לדוגמה : "ליאור מסכימה עם דנה ואומרת ש " ... או "רונן הוסיף רעיון חדש ואמר ש , " ... "חן מתנגדת לדעתו של עידן וטוענת ש . " ... מטרת פעילות זו היא להקנות לילדים היגדים הנהוגים בדיון : אני מסכים / לא מסכים עם , אני רוצה להוסיף , אני מתנגד לדעתו של , אני לא חושב כמו , בניגוד לדבריו של , אני מסכים עם חלק מדבריו של , אני רוצה לחזק את דבריו של . כדאי לכתוב את ההיגדים האלה על הלוח כדי שהילדים יוכלו להיעזר בהם בשעת הדיון . בשלבים הבאים של הדיון מזכירים לילדים להשתמש בהם כקישור לדברים שכבר נאמרו .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר