עמוד:15

הבחנה בשימוש ייחודי בפעלים לצורך הכרת הדמויות בפרק אפשר למצוא כמה פעלי אמירה של פצפונת : אמרה , סיפרה , הסבירה , הצהירה . כמו כן נעשה שימוש בתארי הפועל : בעצב , בהתלהבות , בריצה , במרץ , בשביעות רצון . בטקסט מצויה גם המילה " התכעסה , " כלומר " אמרה בכעס . " הגיוון בפעלי האמירה ובתארי הפועל מאפשר לעמוד על אופייה של פצפונת . המושגים " פעלי אמירה" ו"תארי פועל" הם מונחים לשוניים לידיעת המורים בלבד . אין צורך להשתמש בהם בעבודה עם הילדים , ובוודאי שלא להקנות אותם ; במקומם אפשר לומר - פעלים שמתארים את הדיבור של פצפונת ( המילים שמופיעות לעתים לפני הנקודתיים שמציינות דיבור ישיר , ( ומילים המתארות כיצד נעשות הפעולות של פצפונת ( בהתלהבות , במרץ וכו . ( ' מאתרים בפרק את המשפטים הכוללים פעלי אמירה ותארי פועל . מחלקים לילדים את המשפטים על רצועות נייר ומבקשים מהם לזהות מילים המתארות איך פצפונת עושה את הפעולות ( אפשר להסב את תשומת ליבם לאות השימוש ב ( ב / ב ) המצטרפת לתארי הפועל : בעצב , במהירות , בהתלהבות וכו , ( ' וכן לזהות פעלים המתארים את הדיבור שלה . מבקשים מהילדים לכתוב ליד כל משפט מה אפשר להסיק על התכונות ועל האופי של פצפונת על פי המילים שמצאו . למשל : בעלת ביטחון , בעלת חוש הומור , סקרנית ... לדוגמה - המשפטים , פעלי האמירה ותארי הפועל והתכונות : הנהג הצדיע לה כדרך נהגים כשיצאה מפתח בית הספר ופתח את הדלת . היא רצה לעברו בהתלהבות והושיטה לו את ידה . ( שמחה , מלאת מרץ , מלאת חיים ) וכשבאו לקחת את פצפונת פוגה במכונית , יכלו גם כמה ילדות להצטרף לנסיעה . אבל היום פנתה אליהן פצפונת ואמרה בעצב : "בנות , אל תכעסו עלי , אבל היום אני נוסעת לבד ... אני מוכרחה לסדר משהו חשוב " , הסבירה פצפונת , "ואתן עלולות להפריע " . ( גלוית לב , כנה , מתחשבת באחרים ) " אדון הולק הנחמד " , אמרה פצפונת , "אם יורשה לי , הייתי מבקשת שתחכה לי רגע אחד בבקשה " . מר הולק הנהן ופצפונת עלתה בריצה במדרגות . ( זריזה , נמרצת ) היא דפקה בדלת . היות שאף אחד לא פתח לה היא דפקה שוב , הפעם די במרץ . הדלת נפתחה . מאחוריה עמד איש צעיר וגבוה ולעס פרוסת לחם . "טעים " ? שאלה פצפונת . ( נחושה בדעתה , ישירה , חסרת מעצורים , לא ביישנית ) " כן , בדיוק " , אמרה פצפונת בשביעות רצון , "אני רואה כבר שאנחנו מבינים זה את זו " . ( בעלת ביטחון , מרוצה בעצמה ) " בכוונתי לדבר עם מר ברמזר " . היא הצהירה , "שמי פוגה " . ... " ואת זה כמובן לא ידעת " . פצפונת התכעסה . "מה בעצם אדוני יודע " ?

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר