עמוד:13

גילוי משמעויות מפורשות וסמויות בפרק שואלים את הילדים כמה שאלות לאחר הקריאה כדי לברר שהבינו את הכתוב . דוגמה לשאלה על משמעות מפורשת : לאן נסעה פצפונת עם הנהג ? דוגמה לשאלה על משמעות סמויה : למה רצתה פצפונת לשוחח עם מר ברמזר ? Diverse Society . Language and Literacy Series . Teachers College Press , NY . Rogers Theresa & Soter Anna O ., ( Eds . ) , ( 1997 ) . Reading across Cultures . Teaching Literature in a קריאת הפרק מבקשים מהילדים לקרוא את הפרק קריאה דמומה . הפרק הוא דרמטי : ילדה קטנה נכנסת בעצמה , ביוזמתה , לחדר מורים בבית ספר זר , מבקשת לשוחח עם מורה מבוגר , ובמהלך השיחה משמיעה באוזניו דברים די קשים ותקיפים , ובעצם מוכיחה אותו באוזני עמיתיו . המורה אינו גוער בה , אלא מקשיב קשב רב ומשנה את החלטותיו הקודמות . והילדה , שכל מטרתה הייתה לפקוח את עיני המורה הנכבד ולעזור לחבר הטוב שלה , יוצאת כמנצחת מחדר המורים וחוזרת בשמחה הביתה . אירועים כאלה אינם מתרחשים יום יום - לא בתקופת הסיפור ולא בימינו . מבקשים מהילדים להגיב באופן חופשי - להשמיע את דעותיהם הראשוניות , האינטואיטיביות והספונטניות על המעשה של פצפונת , על סגנון הדיבור שלה , על ההתערבות בענייניו של חבר , על עצמאותה , וכו . ' התגובות יהיו רגשיות בעיקר , כיוון שהילדים לא מכירים את כל הסיפור , ולכן כל תגובה מתאימה . כדי למנוע תגובות בלתי מגובשות וחזרה של תלמידים על דברי חבריהם , רצוי לתת חמש דקות לליבון רעיונות בזוגות או בשלישיות . אפשר להציע להם "לזרוק" רעיונות ומחשבות על דף , ותוך כדי כך לגבש את דעותיהם . אין צורך בניסוח משפטים , אלא בכתיבת מילים המבטאות אסוציאציות רגשיות לטקסט . הערה דידקטית : הספרות מעוררת את התלמידים להסתכלות ממגוון נקודות מבט , מאפשרת זיהוי מגוון קולות ומזמנת מעורבות ביקורתית . ליבון נקודות מבט אלה יתמוך ביצירת נדבך הבנה נוסף לנדבך הראשוני של איתור המשמעות של הטקסט . 1 כמו כן , הדיון מוביל לגיבוש תפיסת העולם הרגשית-חברתית ואסתטית של הקורא .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר