עמוד:13

קריאת הטקסט הטקסט הקצר הזה הוא טקסט משני ביחידה זו . הטקסט לקוח מתוך כתבה גדולה יותר על הפילים שהתפרסמה בעיתון " הארץ . " הטקסט מתאר את דרכי התקשורת בין הפילים כפי שמצאו חוקרים מגן החיות בסן דייגו ( עוד דוגמה לטקסט שנשען על תצפיות של חוקרים . ( החוקרים מצאו שהפילים מתקשרים ביניהם באמצעות קולות שונים , כמו : נהימות , תרועות וצווחות . את רוב הקולות האלה בני האדם אינם יכולים לקלוט . מוצעת כאן דוגמה להצגת מידע על נושא מסוים באמצעות טקסטים שונים שמשלימים זה את זה . הטקסט הוא דוגמה לטקסט בלתי רציף , הנלווה לטקסט המרכזי ומוסיף על המידע הניתן בו . אין צורך לומר לילדים שזה טקסט בלתי רציף . בין הטקסט הזה לבין הטקסט המרכזי - " איך עושה פרה - " ? יש קשר של הכללה ופירוט . בפיסקה 4 בטקסט " איך עושה פרה " ? מדובר על כך שהפילים משמיעים קולות אזהרה שבני מינם יכולים לשמוע . בטקסט הזה יש פירוט של הקולות במצבים שונים ומשמעויותיהם לדעת החוקרים . מספרים לילדים שחוקרים בדקו את הקולות שהפילים משמיעים במצבים שונים . הילדים קוראים את הטקסט . מפנים את הילדים למילון לחיפוש המילים : נהימה , תרועה וצווחה . מבקשים מהילדים למצוא בטקסט "איך עושה פרה " ? את המשפט המתאר את התקשורת בין הפילים ( פיסקה ( 4 ולשער איזה סוג של קול ישמיעו הפילים במצב שהטקסט מתאר לפי הפירוט בטקסט הקצר "מה הם אומרים " ? שקראו עכשיו . מציגים לילדים מצבים אפשריים שונים בחיי הפילים , ומבקשים מהם להתאים לכל מצב את סוג הקול שהפיל משמיע ( נהימה , תרועה , צווחה ) על פי הטקסט "מה הם אומרים " ? אפשר לבקש מהילדים להוסיף דוגמאות משלהם , וילדים אחרים יצטרכו לשער איזה סוג קול ישמיעו הפילים .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר