עמוד:9

נושא לשוני - מירכאות כותבים על הלוח משפט הנתון בין מירכאות שמציינות ציטוט או דיבור ישיר . שואלים את הילדים למה יש מירכאות במשפט הזה . לדוגמה : אימא שאלה את אחי הקטן : "איך עושה פרה " ? מבקשים מהילדים למצוא בפיסקה הראשונה של הטקסט מילים הנתונות בין מירכאות " ) ארצה" ו"שב ( " ושואלים אם גם המירכאות במילים אלה משמשות באותו התפקיד ( דיבור ישיר . ( סביר להניח שהילדים מכירים את תפקיד המירכאות בציטוט ובדיבור ישיר . מטרתה של פעילות זו היא להזכיר תפקיד זה של המירכאות כהקדמה להצגת תפקיד נוסף שלהן - שימוש במילה שלא במשמעותה הרגילה . רושמים על הלוח את כל הפעלים שהילדים אמרו , כמו : טוענים , צפה , גילה , מקליטים , ללמוד , ניסו . הערה דידקטית : בעקבות המילה "צפה" ( תחילת הפיסקה השנייה ) אפשר לדבר עם הילדים על המילה " תצפית" ועל תצפיות בבעלי חיים : מה עושים בתצפית , למה צריך לשים לב - לבוא בשעות שבהן צפויה פעילות , לא להרעיש , לא להתבלט וכו . ' כדאי להציג את הקשר בין המילה "תצפית" לבין הפועל "צפה" והשורש צ-פ-ה . כדאי להוסיף ולהגיד לילידים שלעתים התצפיות משמשות בסיס למידע שמובא בטקסטים מידעיים . החוקרים אוספים מידע מתצפיות ואחר כך מגבשים מסקנות כלשהן . מוצאים בטקסט את כל המשפטים שבהם מופיעים הפעלים האלה , ושואלים : איזו מילה חוזרת בכל המשפטים האלה ? מוצאים שכל הפעולות הללו מבוצעות על ידי חוקרים , ועומדים באמצעותן על תפקידו של החוקר . שואלים : במה שונה עבודת החוקרים עם השימפנזים מן העבודה עם שאר החיות ? כדאי לעמוד עם הילדים על ההבדלים האלה : במקרה של השימפנזים היה מגע ישיר בין החוקר לחיות , ולא רק צפייה או הקלטה . כל החיות האחרות המתוארות בקטע מתקשרות בינן לבין עצמן כדי להעביר מידע כלשהו . לגבי השימפנזים - בני האדם לימדו אותם את שפת הסימנים מתוך מטרה ליצור תקשורת בין בני האדם לשימפנזים . הצעה לפעילות לילדים שמסוגלים לכך : אתם קבוצה של חוקרים . אתם יוצאים לחקור בעל חיים מתוך אלו שהוזכרו בטקסט . איך תתכננו את המחקר ? מה תרצו לחקור ? אילו פעולות תעשו וכיצד תתארו את מה שמצאתם ?

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר