עמוד:7

קריאת הטקסט בשלב זה של קריאת הטקסט אין התייחסות מכוונת לכותרות . בסוף העבודה על הטקסט תופנה תשומת לב הילדים לכותרות . ייתכן שחלק מהמילים בטקסט אינן מוכרות לילדים : בני מינו , חוקרים , אופייני , תחום , הבעות פנים . הילדים יוכלו להבין מילים אלה מתוך ההקשר בקטע ללא הכנה . שיחה מקדימה על הנושא "תקשורת בין בעלי חיים" כותבים על הלוח את המילה " תקשורת" ושואלים את הילדים מה הם יודעים על המילה הזאת . מצביעים על המילה "קשר" בתוך המילה "תקשורת" ושואלים איך שתי המילים האלה קשורות . אומרים שיש להן אותיות משותפות , ושתי המילים שייכות לאותה משפחה , שהרעיון שלה הוא חיבור בין שני דברים . אפשר להמשיך ולשאול אם הם מכירים עוד מילים מהמשפחה הזאת ( קשרים , מתקשר , קשור . ( ... מספרים לילדים שהטקסט שיקראו עוסק בתקשורת בין בעלי חיים , ומבקשים מהם לספר מניסיונם או מידע כללי שצברו על הדרכים שבהן בעלי חיים יוצרים קשר זה עם זה . חשוב לסייג את האמירות של הילדים באיזשהו אופן , שהרי לא כל מה שיאמרו יהיה נכון / מדויק מבחינה עובדתית . מצד אחד - כדאי באמת לעודד אותם לומר את מה שהם יודעים , אך מצד שני - כדאי להוסיף סימני שאלה , לפחות על חלק מהדברים . בדרך זו נקרב את הילדים לגישה אל המידע כפי שהיא משתקפת בטקסטים המידעיים וגם ניצור חיבור להמשך הפעילות . יכול להיות שבהזדמנות זאת הילדים יעלו דוגמאות של תקשורת בינם לבין בעלי חיים שבבעלותם . במקרה זה אפשר לומר לתלמידים שנושא זה יועלה בהמשך ( באמצעות הקטע מתוך " דני וקרמבו , ( " או להביא באותה הזדמנות את הקטע מהסיפור ולדבר על ההבדל בין תקשורת בין בעלי חיים לבין עצמם ובין תקשורת בין בני אדם לבעלי חיים . הכנה לקריאת הטקסט

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר