מתוך:  > בקול ובתנועה > מבוא

עמוד:3

הסדר המוצע מניח שמטרת המורה היא ללמד אסטרטגיות שונות לקריאת טקסט מידעי , והטקסט הספרותי מטרתו להציג את ההבדל בין שתי הסוגות ואגב כך לעורר הנאה מקריאה . חשוב להדגיש לתלמידים שהטקסט המידעי נאמן לעובדות , ולכן הוא משמש כמקור מידע מהימן , ואפשר ללמוד ממנו על הנושא שהוא עוסק בו . יחד עם זאת , אפשר לשמור על המטרה המקורית גם אם משנים את הסדר , ואז הטקסט הספרותי משמש קדימון לנושא , מעורר עניין בנושא . אם בוחרים לשנות את הסדר המוצע , יש להביא בחשבון שינויים בדרך ההוראה , למשל בעניין הטיפול במירכאות . שיקולים בבחירת הטקסטים ביחידה הטקסט המרכזי : איך עושה פרה ? - תקשורת אצל בעלי חיים / דוד רפ " ( עיניים , " גיליון ) 36 מאפייני תוכן : הטקסט עוסק באחד הנושאים המעניינים במיוחד ילדים צעירים : התנהגות בעלי חיים . הוא מציג מידע קצר המבוסס על מחקרים בנוגע למגוון האופנים של התקשורת בעולם החי . הדגש המושם כאן הוא התקשורת הלא מילולית של בעלי החיים והניסיון של החוקרים לפרש תנועות וקולות של בעלי החיים כתקשורת ביניהם . מאפייני מבנה : הכתבה אופיינית לטקסטים מסוג זה , המתפרסמים בכתבי עת לצעירים ואף בספרי לימוד . היא פותחת בפיסקה מסקרנת , המציגה את הנושא הכללי . בפסקות הבאות יש מגוון דוגמאות לאופני התקשורת בין בעלי חיים שונים . כל פיסקה מציגה בעל חיים מסוים והתקשורת שלו בין בני מינו : דבורים , ציפורים , קופים , פילים ולווייתנים . חלק מן התקשורת נעשה באמצעות תנועות גוף הנראות לעינינו , והחוקרים מנסים לפענח את משמעותן ; וחלק אחר נעשה באמצעות קולות שאוזן אנושית לא יכולה לשמוע , והחוקרים משתמשים באמצעים טכנולוגיים שונים כדי להקליט את הקולות ולהבין את משמעותן התקשורתית . מאפייני לשון : הטקסט כתוב בלשון הווה , והוא גדוש הכללות " ) יש חוקרים שטוענים ש , " ... "מתברר שאצל מינים רבים , " ... "יש חיות רבות ש . ( " ... הניסוח עובדתי בחלקים מסוימים של הטקסט , אך הלשון מזכירה טקסטים נרטיביים בחלקים אחרים " ) אם תשאלו את הכלב שלכם מה השעה הוא לא יענה , " "לפני שנים רבות צפה חוקר אחד בדבורים . ( " עירוב זה מאפיין טקסטים מידעיים המכוונים לילדים צעירים . הטקסט הנלווה : מה הם אומרים ? / מתוך פיל , פיל , פיל-פילון , לא יידע לשתוק , מאת יהונתן ליס , עיתון "הארץ 24 , " בפברואר 2010 מאפייני תוכן : הטקסט מרחיב אחד מהנושאים המועלים בטקסט המרכזי על ידי הוספת פרטים . מאפייני מבנה : טקסט בלתי רציף הלקוח מתוך כתבה עיתונאית . המשפטים קצרים ומספקים מידע תמציתי על הפרשנות לכל קול שמשמיע הפיל .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר