מתוך:  > בקול ובתנועה > מבוא

עמוד:2

מבוא בכיתה ג מתחילים התלמידים להיחשף יותר ויותר לטקסטים מידעיים כחלק משגרת בית הספר . המפגש עם הטקסט המידעי בבית הספר מלווה מטרות ברורות וממוקדות , ואפשר ללמד את התלמידים מיומנויות רלוונטיות להבנה של טקסט כזה , כדי שיוכלו להפיק ממנו את מירב המידע והתועלת . ביחידה בקול ובתנועה - תקשורת בין בעלי חיים מוצעת התנסות בלמידה של מיומנויות אלה . מוצגים בה כמה טקסטים , וכל טקסט ממלא פונקציה ייחודית לו : הטקסט המרכזי מציג את הנושא של תקשורת בין בעלי חיים ; הכתבה העיתונאית משמשת מקור נוסף המוסיף פרטים על התנהגות של פילים ; והקטע הסיפורי מוסיף רובד נוסף - הקשר בין בעלי חיים לבין בני אדם . מגוון הטקסטים מסרטט לתלמידים תמונה רחבה בנושא הנלמד - הם יוכלו ללמוד ולאסוף מידע מהטקסט המידעי על אופן התקשורת בין בעלי חיים ; הם ישלימו מידע זה על ידי איסוף פרטים נוספים בקטע על הפילים ועל ידי הזדהות עם הילד בעל הכלב בקטע הסיפורי . באמצעות הקריאה במגוון הטקסטים מזדמן למורה להורות , הן ברמה האינטואיטיבית והן ברמה המפורשת , את אופני הגישה השונים לכל אחד מהטקסטים , על פי מטרת הקריאה . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה : שימוש במקדמי הארגון שבטקסט מידעי : כותרת , כותרת משנה , פסקות . זיהוי רכיבי המבנה הבולטים של הטקסט : הקדמה מכלילה ופסקות מדגימות , מסבירות ומנמקות . זיהוי הרעיונות והנושא הנדון בטקסט . הפקת מידע רלוונטי לנושא הנלמד ממקורות מידע אחדים . הכרת תפקידיהן של המירכאות בטקסט . תיאור היחידה ביחידה זו שלושה טקסטים , שניים מידעיים ואחד ספרותי . הטקסט איך עושה פרה ? - תקשורת אצל בעלי חיים הוא הטקסט המרכזי להוראה . הטקסט מה הם אומרים ? הוא טקסט נלווה , המרחיב את נושא התקשורת בין פילים שהוזכר בטקסט המרכזי . קריאתו של הטקסט מוסיפה מידע מעניין ומזמנת התנסות מושכלת במיזוג מידע . הטקסט השלישי הוא טקסט ספרותי - קטע מתוך הספר דני וקרמבו מאת אוריה שביט . הטקסט מדבר על תקשורת של בעלי חיים , אך לא בינם לבין עצמם , אלא בינם לבין בני האדם . גם הטקסט הספרותי מוסר לקורא פרטי מידע , אך הוא עושה זאת באמצעות התייחסות אישית ורגשית אל מה שרואים ושומעים . סדר ההוראה של הטקסטים ביחידה הוא בבחינת המלצה : ראשית - שני הטקסטים המידעיים , ואחרי כן - הטקסט הספרותי .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר