עמוד:289

משאבי אנרגיה - תחזית לעתיד מאז אמצע המאה ה19- ועד ימינו , ראשית המאה ה , 21- הפכה האנרגיה לצורך הכרחי ולאמצעי הניצב בבסיסן של מרבית הפעילויות של בני האדם , בייחוד במדינות המפותחות . הגידול שחל באוכלוסיית העולם , הגברת הפעילות הכלכלית והחברתית והשימוש הגובר באמצעי התחבורה ובחשמל - כל אלה צורכים אנרגיה , וזו מיוצרת בעיקר ממקורות האנרגיה המתכלים : הנפט , הגז , הפחם . כיום ברור לכול כי לנוכח הזיהום שמערכות הפקת האנרגיה מייצרות בעולם , והשינויים שהן מחוללות באקלים הגלובאלי , יש לפעול לשינויים מהותיים במערכות אלה . אך המעבר לשימוש במקורות אנרגיה אחרים , ידידותיים יותר , אינו פשוט והוא כרוך בקשיים מרובים . נמנה קשיים אלה . עלויות הפיתוח של טכנולוגיות ותשתיות חדשניות , הפולטות פחות פחמן דו-חמצני , הן גבוהות . הממשלות והחברות הבין-לאומיות אינן יכולות , או אינן מעוניינות , לממן עלויות אלה , והן גם אינן מעניקות תמריצים למגזרי הכלכלה השונים כדי שיתחילו להשתמש בטכנולוגיות החדשות . המדינות הפחות-מפותחות , שחלקן נמצאות בעיצומם של תהליכי פיתוח מואצים , זקוקות לטכנולוגיות החדשות שמפתחים ברחבי העולם , והגישה לטכנולוגיות כאלה נחוצה להן מאוד . עובדה זאת מצריכה צבירת ידע ושיתוף פעולה גלובאלי , שלא פשוט להגיע אליהם : המדינות הפחות-מפותחות צריכות לזהות טכנולוגיות חדישות המתאימות להן , ולהשקיע באימוצן ; והמדינות המפותחות וגופים בין-לאומיים צריכים ליצור מנגנונים שיהיו אחראים להעברתן של טכנולוגיות אלה . פעילי סביבה מפגינים נגד השימוש בשמן המופק מעצי דקל כדלק ביולוגי . שימוש זה בדקל גורם לבירוא יערות נרחב באזורים טרופיים רבים שהוא גדל בהם

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר