עמוד:182

לחץ אוויר ורוחות לחץ האוויר הוא משקל "עמוד" האוויר הלוחץ על יחידת שטח נתונה . בסיסו של עמוד האוויר הוא בגובה פני השטח וראשו - בפסגת האטמוספרה . ככל שעמוד האוויר גבוה יותר , הלחץ שהוא מפעיל על פני הקרקע גדול יותר . וכך , בפסגות ההרים לחץ האוויר נמוך יותר מן הלחץ בגובה פני הים . למשל , בגובה של 1 . 5 ק"מ מעל פני הים - לחץ האוויר נמוך ב 15 % - בהשוואה לערכו בגובה פני הים , ובגובה של 5 ק"מ - הוא יורד למחצית מערכו בגובה פני הים . עם הירידה בלחץ האוויר יורדת גם צפיפות האוויר , כלומר , ככל שמגביהים האוויר נעשה דליל יותר . זאת הסיבה לכך שכאשר מטפסים על פסגות הרים גבוהות , יש להיעזר בבלוני חמצן . את לחץ האוויר מודדים באמצעות מכשיר הנקרא ברומטר , ומבטאים אותו ירידת לחץ האוויר באטמוספרה עם בשתי יחידות מידה : האחת נקראת בר ( או באלפית הבר , הנקראת מיליבר ) והשנייה היא פסקל 100 , 000 - פסקל 1 = בר 100 ) פסקל , הנקראים גם הקטופסקל = מיליבר . ( לפיכך ההקטופסקל והמיליבר הן יחידות כמעט זהות . שתי היחידות משמשות במפות של חיזוי מזג האוויר . בגובה פני הים לחץ האוויר הממוצע הוא כ1- בר 1 , 013 ) מיליבר או הקטופסקל . ( ההבדלים בלחץ האוויר בגבהים שונים יכולים להסביר כמה תופעות מוכרות . למשל : כשנוסעים ממקום גבוה למקום נמוך ( מירושלים לים המלח , לדוגמה , ( מרגישים לעתים לחץ באוזניים . תופעה זאת מתרחשת כי בראשית הנסיעה הלחץ בתוך האוזן שווה ללחץ שמחוץ לאוזן , אבל ככל שיורדים לעבר ים המלח , כלומר למקום נמוך יותר , שלחץ האוויר בו גדול יותר , הלחץ החיצוני על האוזן גדל , בעוד שהלחץ בתוך האוזן נשאר עדיין נמוך כשהיה . יש גם הבדלים בלחץ האוויר בין אזורים שונים ( גם כאשר הם נמצאים באותו גובה . ( הבדלים אלה נובעים מסיבות שנכיר בהמשך . על מפת לחץ האוויר כדי לעקוב אחר הפריסה הגאוגרפית של ערכי לחץ האוויר , החזאים נעזרים במפות לחץ אוויר . במפות האלה מסורטטים קווים שווי לחץ , הנקראים "איזוברים . " הם נקראים כך כי הם מחברים את המקומות שבהם לחץ האוויר שווה . כשמסתכלים על מפות לחץ האוויר , אפשר לראות שיש בהן אזורים שבהם לחץ האוויר גבוה לכן הם נקראים "רמות ברומטריות , " ואזורים אחרים , שבהם לחץ האוויר נמוך - לכן הם נקראים "שקעים ברומטריים . " מערכות השקעים הברומטריים והרמות הברומטריות נמצאות בתנועה מתמדת ומשתנות ללא הרף , ותנועתן גורמת לשינויים במזג האוויר . שקע ברומטרי ואפיק ברומטרי שקע ברומטרי הוא , כאמור , אזור של לחץ אוויר נמוך , ואפיק ברומטרי הוא שלוחה של לחץ אוויר נמוך היוצאת ממרכז השקע הברומטרי . בדרך כלל , באזורים של לחץ אוויר נמוך , האוויר נשאב ומתכנס מכל הכיוונים שסביב השקע אל מרכזו , ומשם הוא עולה למעלה ומתקרר . כאשר האוויר מכיל אדי מים , נוצרים בשקע עננים ומשקעים . באזורים שיש מעליהם שקעים ברומטריים האטמוספרה אינה יציבה , ולכן מזג האוויר משתנה תכופות ואינו יציב . במפות הסינופטיות מקובל לסמן שקע ברומטרי באות L ( בעברית - ש . ( מסרטטים שקע ברומטרי כמערכת של מעגלים , זה בתוך זה , שבמרכזם הלחץ הנמוך ביותר . בר , מיליבר - בר היא יחידת המידה של לחץ האוויר . אלפית הבר היא מיליבר . בגובה פני הים לחץ האוויר הוא כ1- בר , וליתר דיוק 1 , 013 - מיליבר . פסקל , הקטופסקל - יחידת לחץ זהה בערכה לבר ולמיליבר בהתאמה . שקע ברומטרי - אזור של לחץ אוויר נמוך . רמה ברומטרית - אזור של לחץ אוויר גבוה . אפיק ברומטרי - שלוחה של לחץ אוויר נמוך . העלייה בגובה לחץ האוויר בגבהים שונים מעל לפני הים

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר