עמוד:138

השפעת האדם על התנועה במדרון לא רק הטבע "אחראי" לתנועת חומרי הבלית על המדרון . גם לאדם יש תפקיד חשוב ומכריע בהאצה או בהאטה של תהליכים אלה . פעולות שונות שמבצע האדם גורמות להיווצרותם של חומרי בלית הזמינים לסחיפה ולגלישה על גבי המדרונות , או לערעור יציבותו של המדרון . פעולות אלה כוללות , למשל : - הסרת כיסוי הצמחייה במדרון בפעילויות כמו כריתת יערות או הכשרת הקרקע לחקלאות . - הקמת מחצבות , כריית מנהרות וסלילת כבישים . - בניית בתים באזורי מצוקים . - ביצוע פיצוצים כחלק מבניית תשתיות או מפעולות חציבה . כפי שכבר ראינו , לעתים התנועה על המדרון מסכנת בני אדם , מבנים ותשתיות . על כן בנייה על המדרון מחייבת עריכת סקרים ובדיקות שמטרתם לקבוע מהי מידת יציבותו של המדרון ואם הבנייה עליו בטוחה . לשם כך יש לבדוק את נתוני המדרון ( גובה , שיפוע , סוג הקרקע והסלע , ( ואת נתוני האזור שהוא נמצא בו ( הצמחייה , נתוני האקלים , ערוצים פעילים , קירבה להרי געש ולקווי שבר גאולוגיים . ( בתכנון הבנייה על המדרון יש להביא בחשבון את כל הסיכונים הקיימים בו , ובהתאם לכך יש להחליט על עומק היסודות וסוגי החומרים שישמשו בבנייה . כמו כן יש לספק הגנות מקומיות מפני גלישות , התמוטטות סלעים ועוד , על ידי שימוש ברשתות , הידוק הקרקע , יציקת בטון המשמש מעין סכר החוסם תנועות בלית , ובניית צינורות או תעלות ניקוז שיאטו את תנועת המים במדרון . יש הנוטעים על המדרון עצים וצמחייה , המשפרים את אחיזת הקרקע ומקטינים את הסחיפה , ויש הבונים על המדרון מדרגות חקלאיות ( טרסות , ( המשמשות הן לניצול הקרקע במדרונות והן להגנה מפני סחיפה במדרונות . במדינות המפותחות יש מודעות רבה לסכנות הקיימות לאורך המדרונות ולמרגלותיהם , והבנייה עליהם מלווה באמצעי הגנה , אכיפה ופיקוח . במדינות אלה קיימת מערכת חיזוי המתריעה מפני אירועי מזג אוויר חריגים העלולים להביא לתנועה במדרון , ובמקרים קיצוניים נערכים לפינוי האוכלוסייה . התוצאה היא שמאז שנות ה60- של המאה העשרים ירדו ב 90 % - הנזקים למבנים בעקבות תנועות קרקע במדינות אלה . לעומת זאת במדינות הפחותמפותחות , שתקציבן דל , לעתים קרובות אין תקני בנייה , אין מערכת פעילה של אכיפה , ויש מעט ( או אין כלל ) מנגנוני הגנה נגד גלישות קרקע או מפולות קרקע . לפיכך התרחשותם של אירועי טבע קיצוניים אלה במדינות הפחות-מפותחות גורמת נזק רב בנפש וברכוש . מצאו מידע על מיג ff נם של מצוקי החוף בישראל . א . מה הן הסכנות ילציבותם של המצוקים על חוף הים ? ב . איול פעוולת ננקטות כדי יליצב את המצוקים ? ג . מהו הקשר בין התמוטטות מצוקי הכורכר לבניית המרינות לאורך החופים ? טרסות עתיקות מימי האינקה בפיסאק , פרו

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר