עמוד:117

יחידה ג תהליכים מעצבי נוף לנו , תושבי כדור הארץ , נדמה כי רוב הנופים סביבנו הם קבועים - הר הוא הר מאז ומעולם , וכך גם עמק או אוקיינוס . אך למעשה , צורות הנוף משתנות ללא הרף על ידי פעולתם של תהליכים פנימיים שמקורם במעמקי כדור הארץ , ופעולתם של תהליכים חיצוניים הפועלים על פני כדור הארץ . בתהליכים הפנימיים עסקנו ביחידה ב , ובתהליכים החיצוניים נעסוק ביחידה זאת . פעולתם של התהליכים החיצוניים קשורה לגורמים אטמוספריים כמו גשמים , רוחות , תנועת קרחונים - כל אלה גורמים לשינויים בלתי פוסקים בנופיו של כדור הארץ : הסלעים מתבלים ומתפוררים , נשברים ומידרדרים לנחלים ולנהרות , ואלה סוחפים איתם את חומרי הסחף ומשקיעים אותם באגמים ובאוקיינוסים ; גלי הים מתנפצים שוב ושוב אל הסלעים , הורסים אותם ומשטחים אותם ; וחלקיקי חול ואבק נישאים עם הרוח למקומות אחרים . תחום הדעת העוסק בנושאים אלה נקרא גאומורפולוגיה ( מיוונית : גאו - אדמה , מורפו - צורה , לוגוס - לימוד . ( במהלך התרחשותם של תהליכי עיצוב הנוף מתחוללים לעתים אסונות טבע הגורמים נזקים רבים , בנפש וברכוש , לאדם וכן לחי ולצומח . ביחידה זאת נציג תחילה שני סוגים של אסונות טבע כאלה - מפולות אדמה ושיטפונות . אחר כך נבין את תהליכי הבליה , הסחיפה וההשקעה - התהליכים העיקריים היוצרים את השינויים בנוף - ונכיר את ה"שחקנים" הראשיים המשתתפים בתהליכים אלה : כוח הכבידה , כוח החיכוך , ופעולתם של המים , הרוח , הקרחונים , גלי הים , הצמחים ובעלי החיים . לבסוף נחזור אל אסונות הטבע , ובעזרת הידע שצברנו נוכל להבין מדוע הם מתרחשים ומה האפשרויות לחזות אותם ולהיערך לקראתם .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר