עמוד:6

חלק מן התהליכים האלה הם תהליכים פנימיים , המתרחשים במעמקי כדור הארץ , וחלקם תהליכים חיצוניים , המתרחשים על פניו . רבים מהתהליכים איטיים והם נמדדים בסדר גודל של מיליוני שנים . אך לעתים מתחוללים תהליכים פתאומיים ומהירים - רעידות אדמה , התפרצויות געשיות , שיטפונות עזים - ואלה משנים במהירות , בבת אחת , כברת ארץ ואף את קיומם של בני האדם , בעלי החיים והצמחים . אל המערכות הבונות את כדור הארץ הצטרף האדם , אשר יחסית לגילו של כדור הארץ - קיומו על פני האדמה הוא קצר מאוד . לאדם אין שליטה על התהליכים המתרחשים בתוך כדור הארץ ועל פניו , אך מתברר כי בגלל רגישותן של המערכות , ובשל האיזון העדין הקיים בקשרי הגומלין ביניהן , יש לפעילותו של האדם עלי אדמות תוצאות מדאיגות . מאז ראשית המאה ה20- גדלה אוכלוסיית כדור הארץ במהירות , ובמקביל חלה התקדמות מדעית וטכנולוגית עצומה . שני הגורמים הללו הביאו להגברת פעילותו של האדם , לשימוש גובר במשאבי כדור הארץ - בקרקע , במים , במקורות האנרגיה ובאוצרות הטבע , ולפגיעה גוברת במערכות של כדור הארץ . ספר זה סוקר את המערכות הבונות את כדור הארץ ואת קשרי הגומלין ביניהם . מקום נרחב בספר מוקדש לאסונות הטבע , שהשפעתו של האדם עליהם היא מזערית , ולאסונות הסביבתיים , שהם תוצאה של מעשה ידי האדם . בתחילתה של כל יחידה נעמוד בקצרה על האסונות הקשורים למערכת העומדת במרכז היחידה . לאחר מכן נבחן את התהליכים השונים ואת התופעות הקשורות למערכת זאת , ולבסוף נחזור לאסונות הטבע , במטרה להבין את המנגנונים היוצרים אותם ואת תוצאותיהם . לאנשים הנפגעים מאסונות הטבע יש מכנה משותף - כולם , ללא קשר לסוג האסון ולמנגנון שיוצר אותו , סובלים מאובדן חיים ורכוש . לפיכך תובא בסוף הספר סקירה של מערך הסיוע הבין-לאומי לנפגעי האסונות . ספר זה עוסק גם במקומו המיוחד של האדם בכדור הארץ , כמשפיע וכמושפע : ביכולתו לחזות אסונות טבע ולהתמודד עם תוצאותיהם , בהשפעה של פעילויותיו על כדור הארץ , ובחשיבותו של הפיתוח בר הקיימא - פיתוח המביא בחשבון את צרכיו של האדם בדורות הבאים יחד עם הדאגה לשלמותן של המערכות הטבעיות המקיפות אותו . הספר מופיע גם במהדורה דיגיטאלית ( באתר כותר - ספרי לימוד של מטח . ( המהדורה המקוונת תתעדכן בד בבד עם השינויים שיתרחשו בנושאים הנידונים בספר . במהדורה זאת יופיעו עדכונים בנושאים רלוונטיים , קישורים למאמרים ולידיעות אקטואליות , וחומרי העשרה שלא נמצא להם מקום בספר המודפס . על כל אלה תוכלו גם אתם לצרף לספר תוספות והערות משלכם . לימוד נעים צוות הפיתוח שעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון , נטלו והחזירו [ סובב אותו ] על כל אילני גן עדן ואמר לו : "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן . וכל מה שבראתי , בשבילך בראתי " . תן דעתך שלא תקלקל ותחריב עולמי , שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך . ( קוהלת רבה ז , י"ג )

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר