עמוד:322

על דגם שימושי הקרקע בעיר במדינות הפחות-מפותחות המע"ר - דומה לזה שבערי העולם המפותח , יש בו משרדים , חנויות , גורדי שחקים וכדומה . יש ביקוש רב לקרקע והתחרות על הקרקע אפילו עזה יותר מבערי העולם המפותח . האזור הפנימי - ברבות מהמדינות הפחות-מפותחות שהיו תחת שלטון קולוניאלי , התפתח האזור שמסביב למע"ר כאזור יוקרה ובו בתים גדולים ואחוזות . מצבן של חלק מאחוזות אלה הורע בינתיים , אבל האוכלוסייה המבוססת ממשיכה להתגורר בהן או בבתי דירות גבוהים ומודרניים באזור פנימי זה , הקרוב למע"ר . אזור האמצע - מורכב ממבני מגורים באיכות ירודה , שרבים מהם נבנו בבנייה עצמית ושופרו בהדרגתיות עם הזמן . האזור החיצוני - איכות הבתים מידרדרת עם ההתרחקות ממרכז העיר לשוליה . המהגרים מאזורי הכפר מגיעים לאזור זה ומתגוררים בשכונות עוני ( סלאמס , ( שאין בהן שירותים בסיסיים . אזור זה שונה מאוד מהאזור המקביל לו בערי העולם המפותח , שבהן יש בשולי העיר שכונות פרווריות . אזור תעשייה - מפעלי תעשייה שתוכננו או שצמחו באופן ספונטני לאורך דרכים ראשיות המוליכות אל מחוץ לעיר . דגמים גמישים לערים מסוימות מאז שנות ה90- של המאה ה20- החוקרים כבר לא מחפשים דגמים כוללים לכל ערי העולם , מתוך הבנה כי המציאות מורכבת , משתנה כל העת ותלויה בגורמים רבים . לפיכך הם מתמקדים באזורים , במדינות ובערים ספציפיות . לרשות החוקרים עומדות כיום טכנולוגיות מידע מתקדמות יותר מבעבר ( לדוגמה : מערכות מידע גאוגרפיות המשתמשות בנתוני לוויין , ( שבאמצעותן אפשר לקבל נתונים ולהפיק מידע מגוון ומעודכן על אודות שימושי הקרקע ומאפייני קבוצות האוכלוסייה השונים בעיר . ממצאים ואמצעים אלה מאפשרים פיתוח של דגמים מדויקים , מפורטים ומורכבים יותר , ולכן גם גמישים יותר , לתיאור השונות בין אזורים בעולם ובין היבטים שונים כגון : תהליכי פירוור , התפתחות של אשכולות שירותים ומסחר בשולי ערים , שינויים לאורך זמן בשימושי הקרקע , התפתחות יישובית חוץ-עירונית ועוד . עירוב שימושי קרקע הגישה התכנונית המפרידה בין שימושי הקרקע בעיר מכונה " איזור" , * והיא גורם מרכזי בעיצוב הערים במדינות המפותחות . כיום נקבע מראש , כבר בשלב התכנון , אילו אזורים בעיר יוקדשו למסחר , לתעשייה , לתחבורה או למגורים , וכן מה יהיה גובה הבניינים וצפיפותם בכל אזור . הרשות העירונית או הממשלה הן המחליטות על האיזור , וההחלטה מעוגנת בחקיקה ומיושמת באמצעות המערכת התכנונית . אולם עם הזמן מתברר כי לצד היתרונות הרבים שיש להפרדה המרחבית של שימושי הקרקע ותרומתה להרחקת המפגעים שיוצר שימוש קרקע אחד משימוש קרקע אחר , יש לאיזור גם חסרונות . נסקור שניים מן הבולטים שבהם : ההפרדה בין אזורי המגורים לאזורי התעסוקה מצריכה נסיעות רבות - ההפרדה בין מקום המגורים למקום העבודה , שבערים רבות יוצרת מרחק של עשרות קילומטרים ביניהם , מחייבת את תושבי הערים לבלות שעות ארוכות בנסיעה לעבודה ובחזרה . כלי התחבורה , ובעיקר הרכב הפרטי , צורכים אנרגיה רבה , מזהמים את הסביבה , רועשים ויוצרים פקקי תנועה . זאת ועוד : ההפרדה בין שימושי הקרקע בעיר הפכה את הרכב הפרטי במידה רבה ל"אדון העיר . " שטחים נרחבים בעיר מוקצים לכבישים ולחניונים , עד איזור - גישה תכנונית הדוגלת בהפרדת שימושי הקרקע בעיר וחלוקתם לאזורים , כך שבכל אזור יהיה שימוש קרקע אחר ( אזור תעשייה , מגורים וכדומה . (

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר