עמוד:320

הדגם החברתי ריס וברי ( Rees and Berry ) פיתחו ב1970- דגם המשלב בין שלוש הגישות הקודמות על סמך שיטה סטטיסטית רבת-מדדים , השואבת את הנתונים ממפקד האוכלוסין . הם מיינו את הנתונים הרבים לשלושה משתנים , המסבירים את הסיבה להתארגנות המרחבית של האוכלוסייה בעיר . כל אחד מהמשתנים קשור לאחת הגישות הקודמות : . 1 מעמד חברתי-כלכלי : אנשים בעלי מעמד חברתי-כלכלי מתארגנים במרחב על פי דגם הגזרות של הויט , שכן , משפחה בעלת הכנסה גבוהה לא תתגורר באותה גזרה שבה מתגוררת משפחה בעלת הכנסה נמוכה . כאשר העניים מצויים " מעברו האחד של הכביש , " העשירים יתרכזו בעברו האחר . . 2 מצב משפחתי : משפחות מבוססות עם ילדים יוצאות למעגל החיצוני של העיר ומתרחקות ממרכז העיר , ואילו צעירים או משפחות עם מעט ילדים נוטים לגור קרוב למרכז העיר . כלומר , מחזור החיים בביטויו המרחבי מתארגן לפי הדגם המעגלי של בורגס : המשפחות בפרוורים , הצעירים שעדיין אינם מבוססים מבחינה כלכלית במרכז . . 3 מוצא אתני : ההתבדלות האתנית בעיר ומציאותן של שכונות אתניות באזורים שונים ברחבי העיר פועלת על פי הדגם הרב-מוקדי של הריס ואולמן . משפחות של מהגרים שהגיעו לאזור מסוים בגלל יתרון כלשהו , יהיו המוקד שסביבו תתארגן הקבוצה . ביקורת על המודלים הדגמים שתוארו כאן פותחו כאמור במהלך המאה ה20- בידי חוקרים אמריקנים משיקגו . דגמים אלה זכו במהלך השנים לביקורת רבה : ראשית , יש הטוענים כי מה שהיה תקף בזמנו לשיקגו ולערים אמריקניות אחרות אינו תקף לערים במקומות אחרים בעולם באותה עת - הן במדינות מפותחות אחרות כדוגמת מדינות אירופה והן במדינות פחות-מפותחות . שנית , היו שטענו כי הנחת היסוד בדגמים הללו היא שכוחות השוק החופשי הם הגורם הבלעדי בעיצוב המרחב . אך ידוע כי גורמים רבים , בנוסף על כוחות השוק , משפיעים על המרחב העירוני , ביניהם : המדינה ורשויות העיר , שיש להן מעורבות רבה בקביעת מקום המגורים של קבוצות מסוימות , לעתים בניגוד להיגיון של השוק החופשי . שלישית , יש הטוענים כי הדגמים מתייחסים לתקופה מסוימת , אך מאז פרסומם חלו שינויים רבים גם בערים האמריקניות . הן גדלו והתפשטו במרחב , נוצרו אזורים מטרופוליניים , והבסיס הכלכלי של התושבים השתנה ( מעבר מהעידן התעשייתי לעידן הבתר-תעשייתי . ( הדגמים אינם משקפים תמורות אלה , וכיום נהוג להתייחס לתפרוסת האוכלוסייה בהקשר נרחב יותר - של המטרופולין כולה . ? כיצד באים לידי ביטוי בדגם החברתי מרכיבים מהדגם המעגלי , הגזרתי והרב-מוקדי ? הכנסה לנפש דטרויט 2008

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר