עמוד:271

“ הגירה סיבובית , שבה גברים צעירים עוזבים את הכפר לתקופה מסוימת , וחוזרים אליו לאחר מכן . ישלצייןכיבכמהמדינותמתקיימתגםהגירהבכיווןהפוךכפריים שהיגרו העירה חוזרים לכפר , לאחר שהתאכזבו מהחיים בעיר . בסין לדוגמה , מאז ראשית המאה ה , 21- כשליש מהמהגרים בהגירה פנימית הם מהגרים החוזרים אל הכפר . השימוש הגובר במכונות חקלאיות כמו טרקטורים וקטפות מצמצם את הצורך בכוח אדם בחקלאות . ומכיוון שהחקלאות היא עדיין מקור פרנסה חשוב , כפריים רבים נשארים ללא מקור פרנסה . חלקות הקרקע שבבעלות החקלאים הולכות וקטנות , שכן מספר הילדים בכל משפחה גדול , ולעתים , לאחר מותם של ההורים , כל חלקה מתחלקת בין יורשים רבים . כך נוצר מחסור בשטחים לעיבוד חקלאי ולמחייה . מעמדן הנמוך של הנשים נחלש עוד יותר - לנשים יש פחות הזדמנויות מאשר לגברים למצוא תעסוקה חליפית לחקלאות , מפני שהן כבולות לבית ולילדים . חלקן מייצרות ומוכרות עבודות יד ביתיות . ואולם נשים רבות אינן מצליחות למצוא תעסוקה , ומעמדן הכלכלי יורד , לאחר שהן נאלצות לנטוש את החלקה החקלאית שהיו אחראיות לה . ? משימות לסיכום . 1 הסבירו את הקשר בין תנועות האוכלוסייה במרחב הכפרי לתמורות בתעסוקה ולתמורות בשימושי הקרקע במרחב זה במדינות המפותחות . . 2 היכנסו לאתר של תנועת המושבים ועיינו בנושאים המופיעים בו . הביאו דוגמאות מן האתר לתהליכי השינוי המתרחשים ביישובים הכפריים , שעליהם למדתם בפרק זה . . 3 התמורות המתחוללות במרחבים הכפריים במדינות הפחות-מפותחות קשורות זו לזו . א . הדגימו היגד זה בשלוש דוגמאות לפחות . בכל דוגמה הסבירו מהו הקשר בין התמורות השונות . ב . העלו מגוון אפשרויות , כיצד אפשר לפתח את אזורי הכפר במדינות הפחות-מפותחות . נמקו את הצעותיכם . עוד על "הגירה סיבובית - ראו יחידה ג פרק שני . אישה מאזור מטעי התה שבסרי לנקה מכינה עציצים ומוכרת אותם להשלמת ההכנסה המשפחתית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר