עמוד:267

תהליך דומה התרחש גם בישראל : האידיאולוגיה הציונית העניקה חשיבות רבה לחקלאות , והחקלאים נתפסו כמגשימיה הראויים ביותר . עקב כך נהנה המגזר הכפרי במשך שנים מכוח רב ומהעדפה בתחומים רבים : רוב החקלאים קיבלו קרקע חינם ומים זולים , נקבעו הגבלות על יבוא תוצרת חקלאית מתחרה כדי להגן על רווחי החקלאים ועוד . כיום כוחם הפוליטי של החקלאים בישראל הולך ונחלש בהדרגה . תמורות חברתיות במרחב הכפרי בעבר מערכת הקשרים הבין-אישיים בין תושבי הכפר הייתה רחבה ועמוקה והקיפה תחומי חיים רבים . תושבי הכפר פגשו אלה את אלה לעתים קרובות : בעבודה , במקומות ציבוריים ( בדואר , במכולת וכדומה ) ובפעילויות חברתיות-תרבותיות . בדרך כלל ההיכרות בין בני הכפר נפרשה על פני כמה דורות , מכיוון שההורים , הסבים ולעתים גם הדורות שלפניהם התגוררו באותו הכפר . יחסי הקרבה בין התושבים , העיסוק המשותף בחקלאות ומיעוט השירותים בכפר עודדו את שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית בין בני הכפר . אבל לעיתים החיכוך המתמיד בין תושבי הכפר יצר סכסוכים , מריבות ולחץ חברתי . כניסתם של תושבים חדשים אל הכפר , גידולו והשינוי באופי התעסוקה של תושביו - כל אלה השפיעו על המערכת החברתית בכפר . החקלאות כבר אינה המכנה המשותף העיקרי של תושבי הכפר , ולכן מערכת היחסים ביניהם השתנתה ונעשתה פחות אישית וקרובה . יישובים כפריים רבים מתקשים לשמור על האופי הקהילתי האינטימי שאפיין אותם בעבר . כפרים רבים , במיוחד אלה הסמוכים לערים הגדולות , דומים היום לפרוורים עירוניים ומשמשים “ יישובי שינה" . * עם זאת , כיוון שהסיבה העיקרית למעבר מהעיר לכפר היא החיפוש אחרי איכות חיים טובה וחיים קהילתיים שוקקי פעילות חברתית-תרבותית מגוונת , יישובים כפריים רבים מקפידים בכל זאת לשמר את הצביון הקהילתי המיוחד שלהם . השינוי באורח החיים הכפרי אינו בא לידי ביטוי רק בהיחלשות חיי הקהילה , אלא גם בהשפעתה הניכרת של העיר על כל אורחות החיים בכפר . אמצעי התחבורה והתקשורת המודרניים מביאים את מאפייניה של העיר ואת אורחותיה לכל פינה בעולם . לכן , אין פלא שבכפרים רבים , גם כאלו המרוחקים מאוד מהעיר , אפשר למצוא כיום מאפיינים עירוניים : לבוש עדכני בהתאם לצווי האופנה העירוניים , מוצרי צריכה דומים לאלה של משקי בית עירוניים , מוזיקה וסרטים שמגיעים מהערים הגדולות , וכדומה . וכך , ההבדלים בין היישובים הכפריים ליישובים העירוניים הולכים ומיטשטשים במהירות . " כל מי שמכיר את ההתיישבות העובדת הוותיקה וכל מי שלקה בשבט ביקורתה - יודע : במקומות יישוב קטנים העיניים בוחנות תמיד וההערות מוערות תדיר והשמועות ממריאות ונוחתות כעגורים בשדה מזרע . על אחת כמה וכמה במקומות שהורתם ותולדותיהם מפוארות וידועות , כמו נהלל . כאן אמות המידה מחמירות יותר , ומי שסוטה מן התלם ומן הדרך , ימינה ושמאלה , מעלה או מטה , גם אם מדובר בשגיאה יחידה ששגה בילדותו - לא יישכח . ולא כל שכן מי שנחשב "משונה , " "עוף מוזר , " "צודרייטר , " ובמקביל "לא מוצלח , " שהוא ההפך הגמור מ"מוצלח , " מן הגבוהים שבתוארי ההצטיינות שהכפר מעניק למוצלחיו . ( מתוך : מאיר שלו , הדבר היה ככה , הוצאת עם עובד , , 2009 עמ' ( 9 יישוב שינה - כינוי ליישוב שאין בו מקורות תעסוקה ומרבית תושביו יוממים לעיר הגדולה . הם יוצאים ממנו מדי יום ביומו לעבודה ולפעילויות אחרות , ושבים אליו עם ערב . עוד על מערכת הקשרים בכפר מול מערכת הקשרים הבין-אישית בעיר - ראו בפרק השלישי של יחידה זו .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר