עמוד:233

. 3 נגישות מוגבלת להשכלה השכלה היא מפתח להצלחה כלכלית וליציאה ממעגל העוני , וכל שנת לימוד מעלה את רמת ההכנסה של הפרט . ההשכלה היא במקרים רבים המפתח לניעות חברתית , * שהיא יכולתו של אדם לשנות בעצמו את מעמדו בחברה . מצד אחד , השכלה נמוכה מביאה לעוני , שכן אפשרויות התעסוקה העומדות לפני אנשים שאינם משכילים הן מועטות . מצד שני , עוני גורר השכלה נמוכה , שכן עניים מתקשים להעניק לילדיהם חינוך ברמה גבוהה הכרוך בהוצאות כספיות גבוהות ( גם במדינות שבהן נהוג חינוך חינם . ( אוכלוסיות אמידות יכולות לממן שיעורים פרטיים , חוגים ולימודים אוניברסיטאיים , ובכך להבטיח לילדיהן עתיד טוב יותר . מדינות רבות מנהיגות חינוך חינם לכלל הילדים במדינה , מתוך הבנה שזהו מפתח לא רק לעתיד טוב יותר , כי אם גם למאבק בעוני וברעב ולהעלאת רמת החיים של תושבי המדינה . . 4 גידול אוכלוסייה מ . אץ וניצול מוגבר של משאבים גידול אוכלוסייה מואץ באזורים עניים מייצר עוני ומנציח אותו . כיוון שהביקוש למזון גדל עם הגידול באוכלוסייה , ואילו קצב ייצור המזון באוכלוסייה אינו גדל באותה מידה ( ולפעמים הוא אף קטן , ( צפוי מחסור במוצרי מזון , שיביא לעלייה מקומית במחירי המזון וליבוא מוצרי מזון יקרים יותר ממדינות אחרות . גידול אוכלוסייה מהיר פירושו גם שימוש מוגבר במקורות המים והקרקע , והתוצאה היא מחסור במשאבים אלה או ירידה באיכותם . בחברות חקלאיות מסורתיות הארגון הכלכלי קשור בקשר בל יינתק לאופן חלוקת הקרקעות . בחברות כאלה האדמה החקלאית מתחלקת שוב ושוב בין יורשים רבים . לאחר כמה דורות , החלקות נעשות קטנות כל כך , שאין בהן כדי לספק מזון בכמות הנדרשת למשפחה . בנוסף על כך , כאשר קצב גידול האוכלוסייה מהיר מקצב הפיתוח במדינה , המדינה אינה יכולה לספק לכלל התושבים תשתיות נאותות למגורים , לתחבורה ולתעסוקה וכן שירותי חינוך ורפואה נאותים . מחסור בתשתיות ובשירותים אלה פירושו החרפת העוני - העמקתו והרחבתו . ניעות ( מוביליות ) חברתית - מידת היכולת של אדם לעלות ( או לרדת ) בסולם המעמד החברתי . השכלה למשל , יכולה לעזור לאדם להתקדם במעלה הסולם החברתיכלכלי . אפליה על רקע דת , גזע , מין או לאום יכולה למנוע מאנשים מוכשרים לטפס במעלה הסולם . בשנת 1995 היו בישראל קרוב ל200- אלף סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות . במאלי שבאפריקה , שאוכלוסייתה כפולה מזו של ישראל , היו באותה שנה 6 , 687 סטודנטים בלבד . המצב לא השתנה הרבה במדינה הענייה מאז . ? האם בישראל שיעור הזכאים לבגרות ביישובים המדורגים באשכול חברתי-כלכלי גבוה ( 10-9 ) דומה לשיעור הזכאים באשכול חברתי-כלכלי נמוך ?( 2-1 ) בדקו בגרף והסבירו את הממצאים . על התיאוריה הניאו-מלתוסיאנית העוסקת בגורמים למצב זה - ראו יחידה ג עמ' . 153 שיעור נבחנים ושיעור זכאים לבגרות לפי אשכול חברתי-כלכלי , ישראל , 2008 כיתת בית ספר באנגולה

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר