עמוד:211

? משימות לסיכום . 1 א . בחרו ארבע מדינות ומצאו בעזרת טבלת המדינות שבסוף הספר באיזה מקום הן נמצאות בכל אחד מן המדדים הכלכליים , ומהו אינדקס הפיתוח של כל אחת מהן . ב . דרגו את המדינות שבחרתם - מן המדינה המפותחת ביותר ועד המדינה הפחות מפותחת - ונמקו את קביעתכם . בתשובתכם תארו גם את המדדים שסייעו לכם לקבל את ההחלטה וגם את המדדים שהקשו על החלטתכם . . 2 היעזרו בטבלת המדינות שבסוף הספר . בחרו 2 מדדי פיתוח מתחומים שונים , תארו את תמונת העולם לפי כל אחד מהם , בדקו האם יש התאמה ביניהם , והציגו לפחות 2 מדינות יוצאות דופן בנתוניהן באשר למדדים שבחרתם . . 3 הציעו 2 מדדים משלכם למדידת רמת הפיתוח בעולם . מהם יתרונותיהם וחסרונותיהם של המדדים שהצעתם ? . 4 בנתוני הבנק העולמי מופיעים יותר מ300- מדדי פיתוח . היכנסו לאתר של הבנק ובחרו מביניהם 3 מדדים שלא הוזכרו בפרק זה . הסבירו כיצד הם מושפעים מרמת הפיתוח במדינה ומה הן המגבלות בשימוש בהם . . 5 רמת הפיתוח של רבות ממדינות העולם עודנה נמוכה בהשוואה למדינות המפותחות , ואולם במרבית המדינות הללו רמת הפיתוח הולכת ועולה עם השנים . חפשו לפחות 3 גרפים או דיאגרמות בספר שמוכיחים זאת . ציינו את הכותרת שלהם ומה אפשר ללמוד מהם . . 6 מהי הסיבה המרכזית לפער ברמת הפיתוח לפי תיאוריית המודרניזציה ? ולפי תיאוריית התלות ? . 7 קראו ב את המאמר “ מודל גלעין-שוליים של ג'ון פרידמן “ והסבירו : א . מהם ארבעת האזורים שאפיין פרידמן ? ב . מה ההבדל בין השלב הראשון במודל לבין השלב האחרון ? ג . תארו את התהליך שהביא ליצירת מרחב שבו הגלעין ואזורי הצמיחה גדלו והשוליים קטנו . . 8 התבוננו במפה המציגה את האגלומרציות הצומחות בארה"ב . א . תארו את המיקום של האגלומרציות . ב . מצאו במפות המתאימות באטלס עדויות לכך שהאגלומרציות הללו הן מוקדים של כלכלה ואוכלוסייה בארה"ב . ג . מהו המנגנון המעודד היווצרות אגלומרציות ? אגלומרציות בארה"ב

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר