עמוד:209

גישה התומכת בפיתוח ועידוד אגלומרציות * באזורי הגלעין : זוהי גישה חדשנית המבוססת על תאוריה שפיתח הכלכלן פול קרוגמן בעשור הראשון של שנות האלפיים , המכונה “ הגאוגרפיה הכלכלית החדשה" . NEG ( New Economic Geograpy ) לפי גישתו של קרוגמן , בתנאים של שוק חופשי אי אפשר לעצור את התהליך שבו הצמיחה הולכת ומתכנסת באגלומרציות , וכל ניסיון שכזה פוגע בתהליך הצמיחה של המדינה כולה . המנגנון המביא לצמיחת אגלומרציה מבוסס על עקרון “ היתרון לגודל" * הקובע כי בדרך כלל ככל שעסק , עיר או אזור גדולים יותר - כך הם גם יעילים יותר , ולפיכך רווחיים יותר . בבדיקת העיקרון הזה במרחב מתברר כי כאשר במקום מסוים מתחילה להתרחש צמיחה כלכלית , נמשכים אליו עוד עסקים ועובדים המעוניינים להשתתף בתהליך הצמיחה וליהנות מן היתרונות הנוצרים במקום . העסקים נהנים מריכוז כוח עבודה מקצועי ומהשירותים הנלווים המתפתחים במקום . העובדים מצדם נהנים ממגוון של מקומות עבודה לבחירה . עלויות הייצור של עסקים המצויים בקרבת עסקים אחרים יורדות , כי הם חולקים תשתיות ושירותים משותפים ומאגר מקצועי של כוח אדם - והדבר תורם להצלחתם ( לדוגמה : במקום מתקבצים משרדי פרסום , משרדי עורכי דין ורואי חשבון , ומכללות המכשירות עובדים מיומנים . ( הצלחתם הכלכלית של העסקים מביאה לעלייה בשכר העובדים , ואל המקום נמשכים עובדים חדשים . בעקבותיהם מגיעים למקום עסקים נוספים - וכן הלאה . כך נוצרת במקום מסוים אגלומרציה , ומתקיים מנגנון המזין את הריכוזיות ומעצים את ממדיה . תשואה עולה לגודל - עיקרון כלכלי המסביר היווצרות של אגלומרציה ת ואה היא שיעור ההכנסה הנובעת מפעולה כלכלית . כשמייצרים מוצר כלשהו , משקיעים בו ת ומות מסוגים שונים : חומרי גלם , שכר לעובדי הייצור , הוצאות שיווק ועוד . בדרך כלל קיים קשר בין היקף התשומות להיקף התשואה , ושיעור ההכנסה מייצור המוצרים גדל באותו יחס שבו גדל שיעור ההשקעה במוצרים . למצב זה קוראים תשואה קבועה לגודל . בחברות גדולות מתקיים לעתים קרובות מצב שונה - מצב של תשואה עולה לגודל , שמשמעותו היא שהתשואה מן המוצרים שהן מייצרות גדלה מעבר להשקעה של התשומות . לדוגמה : חברה גדולה יכולה להשקיע במכונות משוכללות המייעלות את תהליך העבודה , וכתוצאה מכך היא מצליחה לייצר מוצרים רבים יותר בפחות זמן . התשואה ממהלך זה גדולה בהרבה מן ההשקעה שהשקיעו ברכישת המכונה . אפשר ליהנות מתשואה עולה לגודל גם כאשר נוצרת אגלומרציה : חברות גדולות מתקבצות באזור אחד בסמוך לעסקים דומים לשלהם . ההתקבצות מביאה להורדת עלויות של שירותים , הובלה , תקשורת , מידע ואף של מחקר ופיתוח ; וכך התשואה העולה לגודל מגיעה לשיא . על פי “ הגאוגרפיה הכלכלית החדשה , " לתהליך יצירת האגלומרציות יש השפעות חיוביות בטווח הארוך : הצמיחה המתרכזת באגלומרציות תחלחל עם הזמן לאזורי השוליים ותביא לעלייה ברמת החיים של כלל תושבי המדינה ; וככל שהגלעין חזק יותר - כך יהיה החלחול אל השוליים מהיר יותר . הדרך לפיתוח כולל עוברת אם כן דרך אי-שוויון מרחבי , אבל הפערים הם זמניים ועתידים להצטמצם . הדרך הנכונה להתערב בתהליך היווצרותם של אזורי גלעין היא לרתום אותם לטובת תהליכי הפיתוח . אגלומרציה - התקבצות מרחבית של אנשים , יישובים ופעילויות כלכליות , פוליטיות ותרבותיות לשם הפקת תועלת הדדית . יתרון לגודל - מצב שבו ככל שאזור , יישוב או חברה כלכלית גדולים יותר , כך קטנות עלויות הייצור ועולה הרווחיות שלהם . עם זאת - מעבר לגודל אופטימלי , היתרון לגודל קטן .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר