עמוד:207

גישות לצמצום הפערים בין הגלעין לשוליים כיצד אפשר לצמצם את הפערים בין אזורי השוליים לאזורי הגלעין ? זוהי אחת השאלות החשובות המעסיקות כיום אנשי מקצוע מתחומים שונים . שאלה זו קשורה לקידום הצדק החברתי-כלכלי * במרחב , כלומר - ליצירת חלוקה הוגנת ושוויונית של משאבים בין אזרחים באזורים שונים ( ברמה העולמית וברמה הלאומית . ( כיצד מביאים לכך שהאוכלוסייה באזורי השוליים תיהנה משירותים חברתיים כמו חינוך ובריאות , מתנאים כלכליים כמו מגוון מקומות תעסוקה ושכר הוגן , ומתנאים סביבתיים כמו אוויר נקי ואדמה נקייה - בדומה לאילו המקובלים באזורי הגלעין . תיאורטית , אפשר להציג שתי גישות כלליות לצמצום הפערים הללו . במציאות , רוב תכניות הפיתוח ממוקמות על הרצף שבין שתי גישות אלה : גישה התומכת בחיזוק והשקעת משאבים באזורי השוליים : גישה זו רואה בפערים תופעה שלילית , ולפיכך דוגלת בנקיטת פעולות יזומות ליצירת תפרוסת אחידה יותר של הצמיחה הכלכלית על פני המרחב . גישה זו תומכת במעורבות ממשלתית כדי להקטין אי-שוויון מרחבי וחברתי ולצמצם פערים בין אזורים וקבוצות אוכלוסייה ברמה העולמית או הלאומית . על פי גישה זו , באזורי השוליים יש לנקוט “ אפליה מתקנת" ולהפעיל תכניות פיתוח , שימשכו אליהם פעילות כלכלית ותושבים . לשם כך צריכה הממשלה להציע מגוון הטבות ותמריצים כלכליים באזורים אלה , כגון : הקלות במסים ומחירי קרקעות נמוכים . הפעולות המרכזיות שמטרתן לפתח את אזורי השוליים : . 1 הגדרה של אזורי עדיפות לאומיים : המדינה מגדירה את אזורי השוליים כאזורי עדיפות לאומית ומעניקה לתושביהם ולעסקים הממוקמים בהם מגוון הטבות ותמריצים כלכליים : מענקים , הקלות מס , הטבות בתחומי החינוך והדיור . לעתים , אזורי השוליים מדורגים על יסוד שיקולים שונים : אזורי עדיפות מדרג א , ב וכדומה . . 2 פיתוח מגוון מקורות תעסוקה והרחבת הבסיס הכלכלי : פיתוח מקורות תעסוקה מגוונים באזורי השוליים מחזק את האוכלוסייה החיה בהם ומושך אליהם אוכלוסייה חדשה . בעבר התמקדו בפיתוח תעשייה מסורתית , ואילו כיום - בצד פיתוח תעשיית היי-טק באזורי השוליים , ישנם ניסיונות להרחיב את הבסיס הכלכלי באמצעות ענפי כלכלה אחרים כגון תיירות . . 3 מתן עדיפות באספקת שירותים ציבוריים לאזורי השוליים : מדינות רבות משקיעות משאבים בפיתוח השירותים הציבוריים באזורי השוליים , בתחומי הבריאות , החינוך והתרבות . זאת מתוך רצון להעלות את איכות החיים באזורים אלה ולהפוך אותם ליעד אטרקטיבי להגירה פנימית . . 4 פיתוח מערכות תחבורה ותקשורת : תכניות פיתוח רבות כוללות השקעה בפיתוח תשתיות התחבורה והתקשורת כדי להגביר את הנגישות * של אזורי השוליים ולאפשר מעבר נוח ויעיל של אנשים , מוצרים וידע בתוך אזורים אלה ובינם לבין אזורים אחרים במדינה . אולם יש הטוענים כי פיתוח התחבורה והתקשורת מסייע דווקא לפיתוח הגלעין ומחליש את השוליים , מכיוון שפיתוח זה מאפשר לרבים להפעיל את עסקיהם באזורי השוליים אבל לחיות ולצרוך באזור הגלעין . צדק חברתי-כלכלי - צדק הוא מושג פילוסופי מתחום המוסר העוסק בהגינות , יושר וחיפוש האמת . צדק חברתי-כלכלי הוא נושא מרכזי בפוליטיקה . רוב הגישות רואות בחברה צודקת יעד , אולם יש חילוקי דעות בין האידיאולוגיות הפוליטיות השונות לגבי הגדרתה של חברה שכזאת . ברמה המעשית , צדק חברתי-כלכלי עוסק בחלוקה הוגנת של משאבים חברתיים וכלכליים בין כל אזרחי המדינה . הצדק המרחבי מתייחס לאופן שבו המשאבים מחולקים במרחב . נגישות - היכולת להגיע למקום מסוים . רמת הנגישות של מקום עולה ככל שמערכת התחבורה המובילה אליו משוכללת יותר , נוחה יותר וזולה יותר

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר