עמוד:196

מדדי פיתוח דמוגרפיים ביחידה ג פורטו מדדי פיתוח דמוגרפיים ונבחנו השלכותיהם . מדינות העולם גדלות בקצב שונה , וקצב גידולן משתנה לאורך זמן . קצב גידול האוכלוסייה ומדדים דמוגרפים אחרים מושפעים מתהליכים תרבותיים , חברתיים וכלכליים המתרחשים במדינה , ולפיכך הם מהווים מדדים לרמת הפיתוח . ? לאור מה שלמדתם ביחידה ג : א . מהו ההבדל בין שיעור הריבוי הטבעי האופייני למדינה מפותחת לבין השיעור האופייני למדינה פחות-מפותחת ? ב . מצאו 3 סיבות להבדלים אלה . ג . היעזרו בטבלה שבסוף הספר והביאו דוגמאות שונות לסיבות שמצאתם . ד . פרטו לפחות 2 ההבדלים בין פירמידת הגילים האופיינית למדינות המפותחות לבין פירמידת הגילים האופיינית למדינות הפחות-מפותחות . ה . פרטו 2 השלכות של הרכב האוכלוסייה במדינה מפותחת ו2- השלכות של הרכב זה במדינה פחות-מפותחת . מדדי פיתוח בתחומי חברה ורווחה היום רואים בהון האנושי * את המשאב החשוב ביותר בחברה . שכן , הפיתוח תלוי באדם , שיממש את האפשרויות הקיימות וייצור הזדמנויות חדשות . מדדי הפיתוח בתחום זה בודקים את ההשכלה של האוכלוסייה ואת רמת השירותים בתחומי החינוך , התרבות , הבריאות , הדיור ועוד . נבחן 2 מהם : . 1 שיעור יודעי קרוא וכתוב * או שיעור הבערות * שני מדדים אלו הם למעשה שני היבטים של אותו מדד , ומטרתם לקבוע את רמת ההשכלה הבסיסית של התושבים במדינות העולם . הבערות בולמת את ההתפתחות האנושית , התרבותית , הטכנולוגית והמדעית והיא סממן לנחשלות . שיעורי הבערות הגבוהים במדינות התת-מפותחות נובעים בדרך כלל ממצוקה כלכלית . בין המדינות הללו יש כאלה שלא נהוג בהן כלל חוק חינוך חובה , אך גם במדינות שבהן קיים חוק חינוך חובה , במקרים רבים ההורים אינם שולחים את ילדיהם לבית הספר , משום שהם עוזרים בפרנסת המשפחה . בחברות מסורתיות ? א . בדקו את נתוני מבנה הייצוא של אתיופיה וצרפת . איך מתבטאת רמת הפיתוח במבנה הייצוא של כל אחת מהמדינות ? ב . האם מבנה הייצוא הוא לדעתכם מדד טוב לבדיקת רמת פיתוח של מדינה ? הסבירו . על מדדים דמוגרפיים - ראו יחידה ג פרק ראשון . משאבי אנוש ( הון אנושי ) - כלל הכישורים האנושיים בחברה מסוימת , שהשימוש בהם מוביל לצמיחה ברמת הפיתוח של החברה . הון אנושי ניתן להרחבה באמצעות הכשרה ולימוד . אפשר למדוד את ההון האנושי במדינה בצורות שונות : מספר יודעי קרוא וכתוב ; שיעור בוגרי אוניברסיטאות ומכללות על פי מקצועות ותחומי התמחות ועוד . שיעור יודעי קרוא וכתוב - ( Literacy ) אחוז התושבים הבוגרים ( בני 15 ומעלה ) היודעים לקרוא ולכתוב בשפה אחת לפחות . שיעור הבערות - ( Illiteracy ) אחוז התושבים הבוגרים ( בני 15 ומעלה ) שאינם יודעים לקרוא או לכתוב . ענפי הייצוא העיקריים של צרפת ענפי הייצוא העיקריים של אתיופיה

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר